De FIA heeft het sportief reglement aangepast met onder andere wijzigingen voor gridstraffen tijdens sprintraceweekenden. In de vorige versie van het reglement werden tijdstraffen die tijdens de sprint werden opgelegd, overbodig als een coureur uitviel. Dit was eerder dit seizoen het geval in China, toen Fernando Alonso een tijdstraf van 10 seconden kreeg na zijn touché met Carlos Sainz.
Alonso viel niet veel later uit, waardoor zijn tijdstraf kwam te vervallen. De Spanjaard uitte daarna flinke kritiek op het sprintraceformat. Een dergelijke straf zal zich echter voortaan vertalen in een gridstraf voor de Grand Prix op zondag. Dit is vastgelegd in de vernieuwde versie van het reglement. Artikel 54, lid 3, onder b), van het reglement schrijft nu voor dat als een coureur 'niet in staat is om de straf uit te zitten omdat hij niet geklasseerd is tijdens de sprint of de race... of omdat hij zich terugtrekt uit de sprint of de race... de stewards de coureur een straf voor een plaats op de grid kunnen opleggen voor zijn volgende race'.
Veroorzaken rode vlag
Er is nog een belangrijke wijziging doorgevoerd naar aanleiding van de Grand Prix van China. Deze wijziging is van toepassing op de rode vlag die Carlos Sainz veroorzaakte tijdens de kwalificatie. De Ferrari-coureur spinde destijds bij het uitkomen van de laatste bocht en kwam op de baan tot stilstand. De rode vlag werd vrij snel uitgehangen en vele waren in de veronderstelling dat Sainz niet langer mocht deelnemen.
Sainz keerde echter op eigen kracht terug naar de pitstraat en kon de kwalificatie, tot verbazing van velen, vervolgen. Dit deed de Spanjaard zonder hulp van marshalls of dergelijke. Aston Martin tekende protest aan tegen de mogelijkheid van Sainz om door te gaan, maar dit werd afgewezen door de stewards. Mocht een vergelijkbare situatie zich in de toekomst voor doen, is er nu een verduidelijking toegevoegd aan de reglementen.
Artikel 39.6 luidt nu als volgt: 'Een coureur wiens auto tijdens de kwalificatie of de sprintkwalificatie in een ander gebied dan de pitstraat tot stilstand komt en daarbij fysieke assistentie krijgt, mag niet verder deelnemen aan die sessie'. Mocht een coureur zijn auto zelf weer aan de praat krijgen, zoals Sainz dus deed, mag hij gewoon zijn weg vervolgen en verder deelnemen aan de sessie.
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!