Toen Max Verstappen op 17-jarige leeftijd debuteerde in de Formule 1, werd daar vanuit diverse hoeken vraagtekens bij geplaatst. Hij zou te jong zijn en met slechts één jaar aan relevante ervaring in single seaters bovendien te onervaren. De FIA nam in de reglementen op dat een F1-coureur minstens achttien jaar moet zijn en in het bezit van een geldig rijbewijs, dit in combinatie met het benodigde aantal superlicentiepunten van 40.
Echter, jaren na invoering van die regel staat in een geüpdatete versie van de International Sporting Code, gepubliceerd op 11 juni jongstleden, een streep door de vermelding dat een rijbewijs noodzakelijk is en er is een nieuwe regel aan paragraaf 13.1.2 toegevoegd.
"Uitsluitend na goedkeuring door de FIA mag aan een coureur die recent voortdurend heeft bewezen vaardig en volwassen te zijn in single seater-competities een superlicentie worden toegekend vanaf de leeftijd van 17 jaar."
De aanpassing kan een directe reactie zijn op de eerdere aanvraag van dispensatie voor supertalent Andrea Kimi Antonelli. Het lijkt erop dat hij in 2025 met achttien lentes op de teller de tweede coureur van Mercedes wordt, maar deze regel kan er mogelijk op wijzen dat hij al eerder debuteert, mogelijk in de Williams van Logan Sargeant.
Ook interessant:
Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers!
Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!