Op dinsdagavond heeft de FIA een nieuwe versie van het sportieve reglementenboek gepubliceerd, met daarin een aantal wijzigingen. Een op papier minimale wijziging, maar in de praktijk grote, vinden we in het artikel over de safety car.
Mercedes-protest
Aan het einde van de GP van Abu Dhabi maakte toenmalig wedstrijdleider Michael Masi een controversiële beslissing. Nadat Nicholas Latifi was gecrasht en de safety car op de baan was, besloot Masi in de voorlaatste ronde dat een vijftal coureurs dat tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton reed zich van een ronde achterstand mochten ontdoen. De andere coureurs, mochten dat niet. Op die manier kon de race toch nog worden gestart voor een ronde, de laatste ronde, waarna Verstappen zijn Mercedes-rivaal nog wist in te halen en hij de wereldtitel won. Bij Mercedes schreeuwde men moord en brand en ging men in protest. Mercedes wees in een van haar protesten naar het regelboek, waarin zou staan dat any driver zich van een ronde achterstand moest ontdoen voordat de race op gang kon worden gebracht.
Woordje veranderd
Het oordeel van Masi en de stewards was dat any driver niet alleen 'alle coureurs', maar ook 'enige coureurs' kon betekenen en dat de wedstrijdleider het recht had om slechts een selectie coureurs voorbij te laten. Mercedes kreeg dus geen gelijk, maar nu, drie maanden later, is de regel aangepast. Het woordje any is veranderd in all , waadoor er geen twijfel meer kan ontstaan . Alle coureurs zullen nu dus zichzelf van een ronde achterstand moeten ontdoen voordat de safety car naar binnen kan. De manier waarop de GP van Abu Dhabi vorig jaar eindigde, zal dus nooit meer voorkomen.
Meest gelezen