Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

FIA past safety car-regel aan na protest Mercedes tegen winst Verstappen in Abu Dhabi

De FIA heeft nieuwe wijzigingen doorgevoerd aan het sportieve reglement, waardoor een einde zoals in Abu Dhabi vorig jaar onmogelijk is.

Verstappen Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool
Op dinsdagavond heeft de FIA een nieuwe versie van het sportieve reglementenboek gepubliceerd, met daarin een aantal wijzigingen. Een op papier minimale wijziging, maar in de praktijk grote, vinden we in het artikel over de safety car.

Mercedes-protest

Aan het einde van de GP van Abu Dhabi maakte toenmalig wedstrijdleider Michael Masi een controversiële beslissing. Nadat Nicholas Latifi was gecrasht en de safety car op de baan was, besloot Masi in de voorlaatste ronde dat een vijftal coureurs dat tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton reed zich van een ronde achterstand mochten ontdoen. De andere coureurs, mochten dat niet.

Op die manier kon de race toch nog worden gestart voor een ronde, de laatste ronde, waarna Verstappen zijn Mercedes-rivaal nog wist in te halen en hij de wereldtitel won. Bij Mercedes schreeuwde men moord en brand en ging men in protest. Mercedes wees in een van haar protesten naar het regelboek, waarin zou staan dat any driver zich van een ronde achterstand moest ontdoen voordat de race op gang kon worden gebracht.

Woordje veranderd

Het oordeel van Masi en de stewards was dat any driver niet alleen 'alle coureurs', maar ook 'enige coureurs' kon betekenen en dat de wedstrijdleider het recht had om slechts een selectie coureurs voorbij te laten. Mercedes kreeg dus geen gelijk, maar nu, drie maanden later, is de regel aangepast.

Het woordje any is veranderd in all, waadoor er geen twijfel meer kan ontstaan. Alle coureurs zullen nu dus zichzelf van een ronde achterstand moeten ontdoen voordat de safety car naar binnen kan. De manier waarop de GP van Abu Dhabi vorig jaar eindigde, zal dus nooit meer voorkomen.

Ook interessant:

Brede grijns Red Bull zegt genoeg over titelkansen Verstappen

In de podcast van RacingNews365 bekijken we de titelkansen van Verstappen, de concurrentie van Ferrari en hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk een verrassing voor jullie! Volg hier snel de laatste aflevering!

118 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022