De FIA vond de aanvraag van Andretti Formula Racing in orde, de FOM niet. Het Amerikaanse team van Mario en Michael Andretti wilde dolgraag in 2025 of 2026 toetreden tot de Formule 1, maar kreeg nul op het rekest na een onderzoek van de FOM. Zij stelden dat de Formule 1 meer waarde voor Andretti zou opleveren dan andersom, waarna een toetreding in 2025 of 2026 uitgesloten werd.
Overigens staat de deur nog wel op een kier voor 2028. Dan zou Andretti gaan samenwerken met General Motors, dat als motorleverancier de Formule 1 wil betreden. De FOM stond er voor open om op dan nog eens naar de aanvraag te kijken. Zoals gezegd keurde de FIA de aanvraag dus goed, maar Mohammed Ben Sulayem, de president van de mondiale autosportbond, maakt nu een opvallende draai. Volgens hem zou Andretti de focus moeten verleggen.
"Ik twijfel er niet aan dat de FOM en Liberty Media nieuwe teams zouden verwelkomen zolang het autofabrikanten zijn", vertelt Ben Sulayem tegenover Reuters. "Ik zou Andretti adviseren om een ander team te kopen en niet om als 11e team toe te treden. Ik heb bovendien het gevoel dat sommige teams best een opfrisbeurt kunnen gebruiken. Wat is beter? Om 11 teams als aantal te hebben of om 10 sterke teams te hebben? Ik vind nog steeds dat we meer teams moeten hebben, maar niet zomaar. Het moeten juiste teams zijn en het gaat niet om het aantal, maar om de kwaliteit."
Tegelijkertijd vindt de FIA-president dat de Formule 1 de kans om General Motors te binden niet moet laten liggen. "Zonder namen te noemen, er zijn teams die worstelen. Ze worstelen met prestaties en worstelen zelfs met het management. Het gaat erom dat we de juiste teams hebben, zodat we niet de kans missen om een leverancier als General Motors met een motor toe te laten treden. Stel je de impact eens voor. We hebben drie races in Amerika en zoveel fans. Maar we hebben geen écht Amerikaans team. Ik ben zo blij dat Ford met Red Bull meedoet vanaf 2026, maar stel je voor dat je General Motors hebt en dat er Amerikaanse coureurs meedoen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Pieter333
Die Mohammed, draai draai graai graai. Ik geef geen cent meer om het verstand van deze meneer als het gaat om Andretti.
RGV1978
Ben benieuwd naar wat er gebeurt wanneer de Amerikaanse overheid zich er mee gaat bemoeien. FOM is in handen van Liberty Media, een Amerikaans bedrijf. Dus op die manier kan er denk ik wel wat druk uitgeoefend worden. Een hoop sponsors van teams komen uit de VS en er zijn 3 GPs in het land waar de overheid iets mee zou kunnen. Al met al genoeg mogelijkheden om druk uit te oefenen op F1.
Mr.IDgafos
In principe is het idee niet verkeerd, maar welk team zouden ze moeten kopen? Haas of Alpine zouden er misschien niet verkeerd aan doen om de boel te verkopen, maar ik zie het niet gebeuren. En een 11de team is voor de F1 helemaal niet slecht, maar het is gewoon een probleem voor de overige teams en dat telt heel zwaar mee. Ik vind het gewoon te triest voor woorden en hoop ergens dat Antretti iets vind om toch toe te treden, alleen al om de rest en LM dwars te liggen.
DeBeer
Troosteloos verhaal weer. Niks mis met 11 teams. Ze willen rekken tot 2028 en in tussentijd het inschrijfgeld op 600 miljoen zetten. Bennie Hill denkt dat General motors daar intrapt.
Thatsme
Tsja, eerst goedkeuren en ( als de FOM nee zegt ) gewoon in het gareel lopen. Had het kunnen voorspellen
F1fan-1963
Natuurlijk zou het voor Andretti het makkelijkste zijn om een bestaand team over te kopen en dat hebben ze in het verleden al eens geprobeerd, maar dat is destijds helaas ook niet gelukt. Het zit Andretti ook niet mee. Aanvankelijk het groene licht krijgen van de FIA, dat vervolgens weer voorlopig op rood wordt gezet door de FOM en Liberty Media om redenen die er met de haren zijn bijgesleept en zwaar beledigend zijn voor een race-familie als de Andretti's. Ik gun het Mario Andretti zo dat hij nog mee mag maken dat zijn eigen team op de grid staat, hij is immers niet meer de jongste, maar ik zie het eerlijk gezegd niet meer gebeuren. De tegenwerking is immens groot, ook vanuit de andere teams en dat is simpelweg schandalig. Ik ben het eens met de FIA-president dat sommige teams een opfrisbeurt kunnen gebruiken, want kijk maar eens naar de stand in het constructeurskampioenschap na 8 races: Kick Sauber (0 punten), Alpine (2 punten), Williams (2 punten). Drie van de tien teams (waarvan 1 fabrieksteam notabene) presteren gewoon bar slecht op het moment. Met andere woorden, de Formule 1 zou een ambitieus project als dat van Andretti Global met open armen moeten ontvangen!
Maurice
klinkt alsof ome ben alleen teams wil met een auto fabrikant als partner
MJVerstappen70
Mohammed Ben Sulayem moet zijn mond eens houden, oliedollars spreken weer, bah! Andretti moet gewoon toegelaten worden als elfde team, niet een team kopen en maar op 10 blijven staan.
Harley_Davidson
nog een jaartje wachten en dan kunnen ze RedBull kopen voor een prikkie....
f1watcher
Andretti wordt gewoon tegengewerkt door Greg Maffei van Liberty Media. Het zal wel een persoonlijke vete zijn tussen hem en Marco Andretti. De uitleg van de FOM waarom Andretti niet toegelaten werd was al wazig natuurlijk. Eén van de grootste autofabrikanten in de wereld met één van de bekendste autosportteams uit Amerika die succesvol zijn in alle raceklassen waar ze aan mee doen. Het is gewoon te zot voor woorden om dan te zeggen dat ze niks toevoegen. Met de groeiende populariteit van F1 moet je ook ruimte bieden aan nieuwe teams. Ook Hitech Racing is al langere tijd aan het kijken of ze F1 in kunnen komen. Daar is nog niet zo veel bekendheid aan gegeven maar als die eenmaal de investeringen rond hebben en mogelijk een motordeal of fabrikant weten te strikken dan zullen die ook aan de poort staan te rommelen.
flac
"Ik twijfel er niet aan dat de FOM en Liberty Media nieuwe teams zouden verwelkomen zolang het autofabrikanten zijn" Frappante uitspraak. Het zijn in de historie van de F1 juist de autofabrikanten geweest waar je niet echt op kon bouwen. Bij de geringste tegenslag, of verandering van beleid zijn ze weg. Kijk naar Audi, willen de F1 in en stoppen met alle andere race activiteiten... leuk voor al die anderen :( F1 is altijd een speciale club geweest binnen het racen, waarvoor "win on sunday sell on monday" adagio betekenisloos is. Voor fabrikanten zijn GT3, DTM, Nashcar en Rally veel interessanter omdat het rechtstreeks aan de straatmodellen gekoppeld kan worden of WEC en Co om te laten zien dat je auto's lang mee gaan. Hoe graag F1 en FIA het willen GM gaat 'nooit' met een eigen team onder eigen vlag instappen. Andretti is daarvoor de grootste kans, tenzij Penske nog een keer een poging wil wagen. Andere autofabrikanten, wie dan?