De Halo kreeg zijn officiële vuurdoop tijdens de wintertests in Barcelona. Waar de ene coureur aangaf er snel aan te wennen, stak de ander zijn ongenoegen erover niet onder stoelen of banken. Kevin Magnussen typeerde het systeem als lelijk, irritant en potentieel gevaarlijk. Mercedes-teambaas Toto Wolff ging nog een stapje verder en zei dat hij het ding er het liefst met een kettingzaag af zou zagen. Het zijn opmerkingen die FIA-president Jean Todt compleet in het verkeerde keelgat schieten: "Zijn de coureurs vergeten dat zij zelf in eerste instantie om maatregelen ter bescherming van het hoofd hebben gevraagd?", aldus Todt tijdens een media briefing op dinsdag. "Op 16 december 2015 ontving ik een brief van de Grand Prix Drivers Association, waarin we dringend werden verzocht te zoeken naar manieren om het hoofd van de rijders verder te beschermen. De brief was ondertekend door Alexander Wurz, Jenson Button en Sebastian Vettel."
Todt geeft aan dat daar direct actie op is ondernomen, met als uiteindelijke uitkomst de introductie van de Halo in 2018. In 2016 hebben de rijders de beleidsmakers nog op het hart gedrukt: "Wees vooral niet terughoudend. Doe alles wat in jullie vermogen ligt om voor elkaar te krijgen waar we jullie om hebben gevraagd." Jean Todt heeft daarom nu geen enkel begrip voor mensen die openlijk de Halo afvallen: "Ik ga niet reageren op persoonlijke uitlatingen van mensen. Maar blijkbaar heeft een enkeling last van geheugenverlies." "Bovendien vind ik het zeer onfatsoenlijk om iets wat ter bescherming van onze coureurs dient, zo openlijk af te vallen. Constructieve feedback is altijd welkom, maar dit soort uitlatingen heeft nul waarde." Todt maakt tot slot korte metten met het argument dat de Formule 1 een open klasse is, waar gevaar een onderdeel van hoort te zijn: "Als we fatale ongelukken hiermee kunnen voorkomen, waarom zouden we dat dan niet doen? Ik kan me niet voorstellen hoe we ons allemaal zouden voelen als er iemand van ons zou komen te overlijden, terwijl dat door Halo voorkomen had kunnen worden."
Meest gelezen