Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Lewis Hamilton

FIA reageert op zware beschuldigingen Hamilton

FIA-wedstrijdleider Michael Masi zag geen andere keuze en legde de Belgische Grand Prix na twee ronden achter de safety car stil. Er kon simpelweg niet geracet worden, zo vertelt hij na afloop teleurgesteld. En die twee ronden achter de safety car werden niet verreden vanwege commerciële doeleinden, benadrukt hij.

Rain Spa Belgium 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas

Ruim drieënhalf uur na de origineel geplande starttijd van de Belgische Grand Prix werd definitief de knoop doorgehakt. De race werd niet afgemaakt. Kort daarvoor werden er twee ronden achter de safety car gereden, waarna iedereen weer naar de pitstraat terugkeerde.

Na afloop van de race vertelt wedstrijdleider Michael Masi teleurgesteld over de zondagmiddag. "Helaas is het ons niet gelukt om de race te completeren. De gehele afstand is niet gelukt. We hebben de klok nog gestopt om te zien of we nog wat beter weer konden vinden, want we weten hoe snel het om kan slaan."

Hamilton verweet F1 en de FIA dat er alleen maar twee ronden achter de safety car werd geracet vanwege commerciële redenen, maar Masi verwijst deze insinuaties meteen naar de prullenbak, en stellig ook. "Ik spreek op zulke momenten regelmatig met F1 om ze geüpdatet te houden, zeker in verband met de televisiebeelden. We hebben directe communicatie met iedereen. Er was geen commerciële druk, nul, op geen enkel moment. Dat zou nooit onderdeel uitmaken van mijn besluitvorming", antwoordt hij.

Hij legt uit dat de twee ronden alleen maar werden gereden met het doel om de race uiteindelijk op gang te brengen. "We zochten naar een moment waarop we konden racen en we dachten dat het moment daar was. De teams zagen het ook op de radar en dachten ook dat we even konden racen. We zien hoe snel het hier kan veranderen. We dachten dat het kon lukken, maar het weer werd plots weer heel snel slechter, waardoor het niet lukte."

Een race op maandag was volgens de Australiër ook geen optie. "Om verschillende redenen kan er niet op maandag worden geracet. Die lijst met redenen zou pagina's lang zijn. De mogelijkheid was er gewoon niet. Geen idee of het logistiek mogelijk is om de race nog op een later punt in het jaar te organiseren."

Al met al een teleurstellende middag, maar in ieder geval hebben de coureurs nog een paar ronden kunnen rijden. "Tijdens de formatieronden en de racestart stond ik in contact met de teams, die hun coureurs feedback lieten geven over de omstandigheden. Het is teleurstellend voor alle partijen, maar we hebben ons best gedaan om de volledige raceafstand af te leggen. We hebben ten minste toch nog wat ronden kunnen rijden", zo zucht hij.

Ook interessant:

Er had gewoon geracet moeten worden op Spa-Francorchamps

Had er niet gewoon geracet moeten worden op Spa-Francorchamps? Het is de vraag die centraal staat, maar bij lange na niet de enige vraag die gesteld wordt in de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365. Zo wordt ook besproken of Max Verstappen deze overwinning mag koesteren. En oh ja, die fout van Sergio Perez? Hoe onhandig was dat wel niet? Is zijn contract niet te vroeg verlengd?

Formule 1 GP België 2021 RN365 Nieuwsdossier

89 reacties

Viaplay
x
Breaking FIA presenteert nieuwe motorregels in de Formule 1