In 2024 lagen McLaren en Mercedes onder een vergrootglas wegens de vleugels op de auto. De onderdelen bewogen flink op en neer, met een regelwijziging van de FIA tot gevolg. Vanaf de start van het 2025-seizoen worden er strengere tests uitgevoerd op de achtervleugel, terwijl vanaf de Grand Prix van Spanje ook de voorvleugel anders wordt bekeken. McLaren-teambaas Andrea Stella geeft bij de launch van de auto tegenover Sky Sports toe dat er een aanpassing vereist is. Een probleem is het echter niet volgens de Italiaan.
"Het levert helemaal geen hoofdpijn op", begint Stella stellig aan zijn verhaal. "We hoeven helemaal niet veel aanpassingen door te voeren aan het begin van het seizoen. Er zal een kleine aanpassing nodig zijn vanaf de negende race. Ik weet dat het een groot gespreksonderwerp is geworden, maar als het gaat om wat ons bezig houdt en wat ons hoofdpijn bezorgt, denken we meer aan het winnen van tienden van een seconde."
De nieuwe MCL39 zag er in ieder geval vrij extreem uit. Stella bevestigt dat McLaren all-in is gegaan. "We hebben geprobeerd om de lat op veel gebieden hoger te leggen. Daar valt het fundamentele concept onder, iets wat we zorgvuldig hebben geanalyseerd. De MCL38 was immers al een competitieve auto. We moesten ons bewust zijn van de mate waarin we wilden innoveren, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een relatief uitdagende aanpak."
De Italiaan gaat in op de doelstelling van McLarens tactiek. "Het doel is voornamelijk om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. Tegelijkertijd wilden we nog wat verbeteringen aanbrengen qua interactie met de banden en wat je kunt doen om de longrun te verbeteren. Die twee gebieden zijn het belangrijkste. Natuurlijk is er ook wat veranderd aan de ophanging, vooral qua mechanische grip. Tegenwoordig zijn de ophangingen er echter vooral om de aerodynamica te verbeteren."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!