Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA schept duidelijkheid over gridstraffenvraagstuk Leclerc vs. Verstappen

Even was er complete onduidelijkheid over of Charles Leclerc volgens de letter van de wet nu wel of niet achteraan moest starten. De FIA geeft opheldering.

Als een Formule 1-coureur een gridstraf van meer dan vijftien plaatsen krijgt, moet hij volgens het reglement achteraan starten. Ferrari leek voor Charles Leclerc een maas in de wet te hebben gevonden, omdat hij (tot en met de vroege zaterdagochtend) steeds gridstraffen kreeg, waarbij het totaal weliswaar ruim boven de vijftien uitkwam, maar er nooit meer dan vijftien tegelijk werden toegekend. Ontsnapte hij zo aan de regel dat 'één gridstraf van meer dan vijftien plaatsen' hem zou veroordelen tot een start achteraan? Nee, zo legt de FIA nu uit. Men komt nu met een uitleg van de regels, aangezien dit de eerste keer is dat de regels op deze manier tot verwarring leiden. Echter, men legt uit dat de diverse straffen, op welk moment die ook worden toegekend, bij elkaar op worden geteld, om vervolgens na te gaan of het aantal van vijftien posities is overschreden. Dat was dus op vrijdag al lang en breed het geval voor Charles Leclerc, waardoor er formeel nooit sprake van is geweest dat de Ferrari-coureur sowieso vóór Max Verstappen zou starten, die wel op enig moment in één keer meer dan vijftien plaatsen aan de broek kreeg voor zijn Red Bull-motorwissel.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'