Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA sluit gevonden maas in de wet voor grotere F1-teams

Het bestuursorgaan van de F1 heeft haar onderzoek naar het kostenplafond voor 2022 afgerond - en elk team bleek aan de regels te voldoen. Om te zorgen dat de manier waarop de teams hun centen besteden waterdicht is, stelde de FIA een plan op.

Formule 1-teams proberen sinds jaar en dag gebruik te maken van grijze gebieden in de reglementen. De regels omtrent de budgetcap vormen daarop geen uitzondering. Als team A het niet probeert, kun je er zeker van zijn dat team B het wel probeert - dat het is onderdeel van het spel. De FIA heeft in de zomer van 2023 een technische richtlijn uitgevaardigd om mazen in de wet te voorkomen. Hierbij ligt de focus op het aanscherpen van reglementen omtrent de inzet van personeel voor speciale projecten en 'toegepaste divisies' van teams. Voorbeelden van teams die gebruik maken van speciale projecten en toegepaste divisies zijn McLaren en Red Bull. McLaren Applied Technologies en Red Bull Advanced Technologies zijn aparte takken van de merken, waar mensen met F1-ervaring proberen hun kennis en ervaring proberen over te dragen naar andere gebieden, zoals auto's voor de weg. De divisies van Mercedes en Red Bull zijn zelfs betrokken geweest bij de America's Cup in de zeilsport. Maar, deze regeling zou in theorie gemakkelijk kunnen worden 'omgekeerd' met personeel dat buiten de Formule 1 actief is. Kennis die buiten het F1-team wordt opgedaan, zou dan in feite gebruikt kunnen worden om het F1-team te helpen, wat leidt tot een (indirecte) overschrijving van het kostenplafond. Om dit tegen te gaan, werd in juni 2023 Technische Richtlijn 45 uitgevaardigd. De richtlijn vertelt teams dat Intellectueel Eigendom verkregen uit projecten buiten de F1-operatie onder het kostenmaximum moet vallen, en niet afkomstig kan zijn van 'vrije' bronnen binnen het bredere bedrijf. De overdracht van kennis van F1 naar de toegepaste divisie bleef toegestaan.

Iedereen hield zich netjes aan de regels

Op dinsdag (5 september) kondigde de FIA aan dat alle 10 teams voldeden aan de budgetcap van 2022 en dat er dus geen overtredingen van welke aard dan ook waren geconstateerd tijdens de audits. In de verklaring waarin dit werd bevestigd, zinspeelde de FIA op de stappen die zijn genomen om de maas in de wet te dichten. "Het onderzoek was een intensief en grondig proces, dat begon met een gedetailleerde analyse van de documentatie die door de concurrenten was ingediend. Daarnaast is er een uitgebreide controle geweest van alle niet-F1 activiteiten die door de teams zijn ondernomen, waaronder meerdere bezoeken ter plaatse aan teamfaciliteiten en zorgvuldige auditprocedures om te beoordelen of de financiële reglementen worden nageleefd. De FIA Cost Cap Administration merkt op dat alle deelnemers tijdens het gehele proces te allen tijde in goed vertrouwen hebben gehandeld", aldus de FIA.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal