Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

'FIA staat aan voorzichtige kant van de streep, maar regenrijden hoort ook bij autoracen'

Het is en blijft een lastig onderwerp, zeker met de recente gebeurtenissen met Dilano van 't Hoff en Anthoine Hubert in het achterhoofd. Maar wat zouden nu de richtlijnen moeten zijn rondom regen in de Formule 1 en autoraces in het algemeen? "Zicht is de beste graadmeter."

Tijdens het afgelopen raceweekend op Spa-Francorchamps viel bij tijd en wijle de regen met bakken uit de lucht. Sessies werden uitgesteld of zelfs stilgelegd. Na de dodelijke crashes van Anthoine Hubert en Dilano van 't Hoff was het logisch dat de FIA voorzichtig omging met het laten rijden van de wagens onder regenachtige omstandigheden. Maar aan de andere kant klonk er ook wel wat kritiek. Werd er niet té voorzichtig met de regels omgegaan?

"Het is een moeilijk onderwerp, ik ga er respectvol mee om", begint Rudy van Buren in de RacingNews365-podcast. "Het beste voorbeeld vond ik tijdens de Porsch Supercup-race. Aan het einde van de race begint het te druppelen. met nadruk op druppelen. Er was geen hoosbui, geen spray, helemaal niets. Wat doet de FIA? Die gooit er een rode vlag in omdat het glad wordt. Dan denk ik 'jongens we zijn autocoureurs. Iedereen in die auto ziet ook die druppels op zijn raam. Ze rijden op slicks, er is zicht, het is glad. Hier kan je als rijder het verschil maken. Dit is wat je vroeger oefende bij karting, op slicks. Dit is waar de echte rijders naar boven komen."

FIA kan het nooit goed doen

Maar Van Buren snapt ook dat er altijd twee kanten aan het verhaal zitten. Zeker nu. "Andere kant van het verhaal: toen de sessie (sprintrace, red.) werd uitgesteld met die hoosbuiten was dat volledig terecht. Maar als de rijders de baan op rijden en na drie bochten al zeggen 'we kunnen op inters rijden', geeft dat eigenlijk al aan hoelang de FIA wacht uit veiligheid. Ja, op Spa is zicht een probleem, maar ik denk dat ze wel aan de voorzichtige kant van de streep staan op het moment. Regenrijden hoort ook bij autoracen."

Ruud Dimmers is het met Van Buren eens. "In de Formule 1 heb je full wets. Die gebruik je alleen om achter de safety car te rijden. Die gebruik je niet om te racen. Als je net als op Spa van die hoosbuiten hebt en water uit putjes omhoog ziet komen, dan weet je dat je niet kunt racen. Maar vervolgens wordt er dan weer een half uur of langer gewacht en dan hoor je die coureurs alweer zeggen 'we rijden achter de safety car. Ik denk dat we over tien minuten wel op slicks kunnen gaan rijden'."

Van Buren vindt dat er in dit soort situaties op de eerste plaats gekeken moet worden naar wat de coureurs zien. "Zicht is de beste graadmeter. Formule 1-wagens zijn gigantische stofzuigers die alles omhoog gooien. Ik begrijp dat de FIA in een heel moeilijk parket zit, ze kunnen het eigenlijk alleen maar fout doen. Nu wachten ze te lang, de vorige keer lieten ze teveel los. Maar ik denk wel dat er kritisch naar gekeken mag worden van wat is wel goed en wat niet."

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Toekomst Max Schumacher: "Verstappen gaat Red Bull zeker verlaten na vertrek Newey"