Tijdens de start van de Grand Prix van Japan schoot Sebastian Vettel iets te vroeg van zijn plek. Hij stopte weer net zo snel als hij bewoog, waardoor zijn startsensor niet af ging en hij dus geen straf kreeg van de stewards. Max Verstappen uitte zijn ongenoegen over het uitblijven van de straf, omdat volgens hem de regels helemaal geen beweging bij de start tolereren. Na afloop van de race gaf wedstrijdleider Michael Masi tekst en uitleg over het niet-straffen van Vettel. Volgens hem nemen de stewards beslissingen over valse starts alleen aan de hand van de bewegingen die door een sensor worden gemeten. Die sensoren hanteren echter een bepaalde marge, zodat coureurs voor de start bijvoorbeeld hun koppeling kunnen bijstellen. "Vettels bewegingen waren binnen deze marges van de valse start-sensor", verklaart de wedstrijdleider tegenover Autosport.com . Het huidige systeem wordt volgens Masi al langere tijd gebruikt en werkt naar behoren, maar hij naar eigen zeggen open voor aanpassingen. "Over de jaren is de techniek beter geworden, met verbeterde onboard-camera's kunnen we bijvoorbeeld al veel meer zien. Op dit moment zullen de sensoren echter de doorslaggevende factor blijven."
Meest gelezen