Red Bull kampte halverwege 2022 met de kwestie Colton Herta. Pierre Gasly wilde graag weg bij AlpahaTauri en Red Bull wilde daar best in meebewegen, mits ze een goede vervanger voor de Fransman zouden vinden. Helmut Marko liet zijn oog vallen op IndyCar-coureur Colton Herta. Echter, met 32 superlicentiepunten kwam hij 8 punten tekort en de FIA wilde geen uitzondering maken voor de Amerikaan.
Uit bovengenoemde podcast blijkt dat Herta er alles aan wilde doen om zijn puntentotaal op te krikken, maar ook hier zou de FIA een stukje voor hebben gestoken. Scott Goodyear, directeur van de Amerikaanse Formule 3 en Formule 4-kampioenschappen, vallend onder de FIA, legt uit.
"Omdat wij onder de FIA vallen, zijn er in ons kampioenschap meer punten te verdienen dan in bijvoorbeeld de Indy Lights. Bryan Herta (de vader van, red.) belde mij voor de race op Toronto met de vraag of Colton in onze klasse kon rijden om meer superlicentiepunten te vergaren."
Anderen bekeken ook:
Enthousiasme alom, behalve van de FIA
Goodyear was daar wel voor te porren: "Wij gaven onze goedkeuring en ook onze managementgroep was enthousiast, maar hij kreeg er geen toestemming voor van de FIA. De FIA wilde niet dat hij daar in zou stappen enkel en alleen om wat punten te sprokkelen."
"Het is een lastige kwestie, maar de teams en de coureurs uit de klasse waren extatisch. Ze hadden het prachtig gevonden als iemand van zijn kaliber mee had gereden."
Uiteindelijk werd niet in Colton Herta maar in de Nederlander Nyck de Vries die passende vervanger gevonden voor Pierre Gasly.
RacingNews365 heeft de FIA om een reactie gevraagd.
Ook interessant:
Hoeveel verdienen Verstappen en Hamilton? De F1-salarissen van 2023
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? En wat verdienen concurrenten Charles Leclerc en Lewis Hamilton in 2023? RacingNews365 presenteert de salarissen van het komende F1-seizoen, waarbij we ook zien dat Nyck de Vries er warmpjes bij zit!
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan