Na de Grand Prix van Canada begin juni laaide de discussie over flexibele voorvleugels weer eens op. Al jaren experimenteren Formule 1-teams hoe flexibel de vleugels kunnen zijn, uiteraard zonder de regels te overtreden. Meerdere teams, waaronder Red Bull Racing, zijn van mening dat meerdere teams té flexibele vleugels gebruiken.
De FIA heeft die klachten ook gehoord en gaat over tot actie. Autosport weet te melden dat de FIA vanaf volgende week, tijdens de Grand Prix van België, speciale camera's gaat gebruiken op de Formule 1-auto's. Dit om de flexibiliteit van de vleugels te checken en zo beter te kunnen beoordelen of alle vleugels binnen de reglementen vallen.
Nikolas Tombazis, directeur single seaters bij de FIA, heeft de teams medegedeeld dat de de trainingen op de vrijdag op Spa-Francorchamps worden gebruikt om gedetailleerde videobeelden op te nemen van wat sommige voorvleugels doen. Volgens de publicatie is in die mededeling opgenomen dat 'geselecteerde teams hun auto's moeten uitrusten met extra draadloze opnamecamera's'. Niet alle teams krijgen dus te maken met de nieuwe camera's.
RacingNews365 heeft de FIA om een reactie gevraagd. "In wezen is dit niet bedoeld om de teams te betrappen of actie te ondernemen. Het is simpelweg om de belasting op de vleugels beter te begrijpen", aldus een voorlichter van de autosportbond.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Hongarije 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!