Op de vrijdagochtend van de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk kwam de Formule 1 Commissie bijeen. Daarin werden meerdere zaken besproken. Zo heeft de FIA besloten om de technical directive over porpoising niet langer in te laten gaan tijdens de Grand Prix van Frankrijk, maar twee races later tijdens de Grand Prix van België. Deze nieuwe richtlijn van de FIA schrijft voor dat als auto's meer stuiteren dan de norm die is vastgesteld, men uit veiligheidsoverwegingen actie moet ondernemen. Voldoen de auto's dan nog steeds niet aan de richtlijnen, dan heeft de FIA het recht om de inschrijving van deelname uit te sluiten. De FIA stelt de TD uit om de teams meer tijd te gunnen de auto's op voorhand al aan te passen aan de nieuwe regels.
Topteams krijgen (deels) hun zin
Verder is besloten dat de budgetlimiet met 3,1 procent wordt verhoogd. Dit komt bovenop de 3% speling die de Formule 1-teams reglementair sowieso al hadden. Op een budgetcap van 140 miljoen dollar spreek je dan over iets meer dan vier miljoen dollar extra. Hiermee komt de FIA tegemoet aan de roep van vooral de topteams. Onder andere Red Bull-teambaas Christian Horner verzocht herhaaldelijk om het verhogen van de budgetcap, om de wereldwijde inflatie het hoofd te bieden. Anders, zo redeneerde hij, zouden meerdere teams in de problemen komen en misschien zelfs wel personeel moeten ontslaan. Tot slot is bepaald dat de regels met betrekking tot de wintertests worden gewijzigd. Voorheen was het zo dat er tien dagen tussen de laatste wintertestdag en het eerst Grand Prix-evenement moesten zitten, nu is dat voor wintertest buiten Europa teruggebracht tot slechts vier dagen. Dat maakt het zeer aannemelijk dat men in 2023 naar Bahrein uitwijkt voor de wintertests, aangezien daar ook de eerste GP wordt verreden.
Meest gelezen