Het afgelopen seizoen trok Max Verstappen de aandacht op een wat ongebruikelijke manier. Het ging dit keer namelijk eens niet over hoe fenomenaal zijn prestaties waren, maar meer over de vraag of zijn methodes wel binnen het redelijke vielen. In Oostenrijk, Austin en Mexico reden Verstappen en Lando Norris elkaar in de wielen, met verschillende uitkomsten. In twee van die gevallen kreeg Verstappen een tijdstraf omdat hij te agressief zou rijden.
Het leidde tot de nodige discussie. Vanuit het kamp van McLaren werd er verwezen naar de lange geschiedenis van agressief rijgedrag van Verstappen, terwijl vanuit Red Bull er voet bij stuk gehouden werd dat alles helemaal volgens het boekje was gedaan.
Genoeg voor de stewards dus om zich mee bezig te houden. Een van die stewards was Johnny Herbert, voormalig F1-coureur en voormalig analist. Herberts strenge houding ten opzichte van Verstappen en zijn analyses voor andere outlets leverde hem de kritiek op dat hij partijdig zou zijn.
Echter heeft de FIA regelmatig het advies van Herbert overgenomen en voor komend seizoen wordt er ook gezocht naar duidelijkere regels over wat wel en niet toegestaan is in een duel op de baan. Maar zelfs als de FIA en de teams het eens kunnen worden over deze nieuwe regels en ze eenmaal officieel zijn ingediend, dan nog verwacht Herbert niet dat er heel veel zal veranderen tijdens de openingsrace in Australië.
"Nee, vanuit het oogpunt van mijn werk verwacht ik niets in Australië", vertelde Herbert aan Casinoutanspelpaus.io. "Het gebeurt allemaal op het moment zelf. Er zullen nog steeds incidenten plaatsvinden, er zullen nog steeds klachten komen van teams en coureurs en daar moeten we normaal mee omgaan."
Anderen bekeken ook:
Herbert akkoord met nieuwe aanpak wiel-aan-wielracen
De actie die Verstappen de meeste kritiek opleverde, was een beweging waarbij hij zijn auto op de apex plaatste, zelfs als dat betekende dat hij de bocht nooit zou halen. Volledig toegestaan binnen de bestaande regels, en het betekent zelfs dat de andere coureurs hem voorrang moeten geven in de bocht. Het is echter wel een maas in de wet die waarschijnlijk gedicht gaat worden.
De belangrijkste verandering die echter wordt verwacht, heeft betrekking op het feit dat je aan de buitenkant ruimte moet laten. Kort gezegd: je mag iemand niet van de baan drukken. Nadat de F1-coureurs eind vorig jaar tijdens de Grand Prix van Qatar een ontmoeting hadden met de FIA om meer duidelijkheid te krijgen, suggereerde George Russell al dat de regels daarover aangepast zouden worden.
Ook Herbert kan zich vinden in de nieuwe regels, die stellen dat de coureur in de binnenbocht nog steeds wel veilig de bocht moet kunnen maken. "De manier waarop de raceregels in de loop der tijd zijn veranderd, maakt het racen meer zoals het was toen we nog kartten", legt hij uit. "Ik weet dat George Russell het erover had, het was te gek, dat apex-gedoe en nu geven we ruimte bij het uitkomen van de bocht. Dat deden we nooit bij het karten, dat hoorde er nooit bij."
Toch hoopt Herbert wel dat het ellebogenwerk niet verdwijnt. "Je moet die ruimte nemen, die ruimte is voor jou. Als de andere coureur niet helemaal mee kan, moet hij zich terugtrekken. Dat is hoe racen werkt. Het is geen regel die zegt 'Oh nee, dat mag je niet doen', je moet het verdienen. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar met het racen zijn de raceregels."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!