Twee weken na de GP van de Verenigde Staten besloot Haas nog protest aan te tekenen tegen de uitslag. Drie teams, namelijk Red Bull, Aston Martin en Williams werden opgetrommeld door de FIA, omdat Haas na het bestuderen van onboardbeelden van vier coureurs reden tot protest zag.
Sergio Perez, Alex Albon, Logan Sargeant en Lance Stroll zouden allemaal zonder gevolgen over de schreef zijn gegaan in bocht zes. Het bewijs, de onboardbeelden van de vier coureurs, werd echter niet als nieuw en significant beschouwd, waardoor er al snel een streep kon worden getrokken onder de zaak.
Op accurate en constante wijze
Dat wil helaas niet zeggen dat we het laatste over track limits hebben gehoord, want is het de laatste jaren schering en inslag dat er ophef is over de limieten van de baan. In hun uitspraak laten de stewards weten dat Albon op de beelden inderdaad enkele keren overduidelijk de regels overtreedt.
Tegelijkertijd benadrukken de stewards dat het voor hen niet mogelijk was om op accurate en constante wijze (wat betekent voor iedere auto in iedere ronde) eventuele overtredingen van de track limits in bocht zes in de gaten te houden. De beelden die de stewards daar normaal voor gebruiken, waren voor die bocht niet beschikbaar, omdat de beveiligingscamera's niet juist waren opgesteld. De apex van de bocht was niet goed in beeld.
In sommige gevallen kon er gebruik worden gemaakt van de onboardbeelden van een achtervolgende auto, maar omdat er natuurlijk niet altijd een auto op de hielen van een andere auto zit, kon men op deze wijze ook niet 'op accurate en constante' wijze de track limits in de gaten houden.
Anderen bekeken ook:
Balende stewards
Het oordeel van de stewards is dus duidelijk. Ze waren simpelweg niet in staat om de track limits fatsoenlijk te beoordelen, omdat hen dat onmogelijk was gemaakt. En ze hebben gelijk. Je kan geen straffen uitdelen op basis van halve informatie, terwijl die straffen mogelijk grote gevolgen kunnen hebben.
Maar datzelfde geldt als je andersom redeneert. Het draait om miljoenen en als een team zoals Haas zich netjes aan de track limits houdt, terwijl de rest de regels aan zijn laars lapt zonder enige gevolgen, dan klopt dat ook niet. Dat heeft eveneens grote mogelijke gevolgen voor de uitslag van het kampioenschap.
De stewards laten hun onvrede merken. "Alhoewel het protest is afgewezen, hebben wij stewards wel enkele individuele gevallen gezien waarbij duidelijk werd dat er in bocht zes track limits werden overschreden. Wij stewards vinden het onvermogen om de regels hand te haven zeer onbevredigend."
Noodklok geluid
Ze doen dan ook een dringende oproep aan de F1, de FIA en alle andere partijen. "We raden het alle betrokkenen ten zeerste aan om snel een oplossing te vinden voor dit wijdverspreide probleem, om zo toekomstige overtredingen te voorkomen."
Wat dan de oplossing is, dat laten de stewards naar eigen zeggen over aan de experts. "Of het nou wordt aangepakt door middel van technologie, aanpassingen aan het circuit, een combinatie daarvan of een andere regel of handhavingsstandaard, dat laten we over aan degenen die dat beter kunnen beoordelen."
"Door de timing van dit protest snappen we dat een oplossing praktisch onmogelijk is om dit jaar al te implementeren. Aangezien er veel verschillende circuits met verschillen track limit-problemen zijn, snappen we dat de FIA veel werk moet verrichten, wat ze in samenwerking met verschillende circuits ook doen. Voor de start van het 2024 seizoen moeten er echter verdere oplossingen worden gevonden", aldus de dringende oproep van de stewards.
Bookmaker Unibet komt voor de klassieker met een speciale boost en de Golden Goal €5.000 Prijzenpot!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet en maak kans op €5.000Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!