De Formule 1 zal vanaf 2026 gebruik gaan maken van een compleet nieuw technisch- en motoreglement. Deze nieuwe regels moeten zorgen voor een competitievere, veiligere en duurzamere toekomst van de Formule 1. De FIA heeft samen met de Formule 1 zelf deze regels ontwikkeld, waarbij ook de tien teams en de motorfabrikanten invloed hebben kunnen uitoefenen.
Eerder dit jaar werden al beelden getoond van hoe de wagens er vanaf 2026 uit zouden gaan zien, maar nu is een herziene versie van de 2026-wagen gemaakt.
Hieronder zie je de eerste beelden. Tekst gaat daarna verder.
In grote lijnen zullen de auto's 'kleiner en flexibeler' worden ten opzichte van de huidige generatie F1-wagens. Ook het gewicht wordt aangepakt. Waar in voorgaande jaren het gewicht steeds opliep, gaan de auto's nu ruim dertig kilo naar beneden. Ook de motoren gaan flink veranderen. De kracht van de batterij in de hybride-motor gaat met 300 procent omhoog en er komt een 50-50 splitsing tussen de elektrische en verbrandingsonderdelen van de motor.
Verder zal de Formule 1 gebruik gaan maken van actieve aerodynamica en krijgen de coureurs de beschikking over een 'Manual Override Mode', waardoor inhalen makkelijker moet worden. Een ander belangrijk punt voor de FIA is de duurzaamheid van een Formule 1-auto. Vanaf 2026 maakt de sport alleen nog maar gebruik van 100 procent duurzame brandstof. Ook wordt de veiligheid van de auto's aangepakt met sterkere constructies en de zogenaamde 'crash-test' wordt zwaarder gemaakt.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
EricBeckers
Auto's zijn veel te lomp en veel te zwaar. Dat zal in 2026 niet anders zijn en is het weer een gemiste kans.
JeroenH65
30 kilo lijkt niet veel gewichtsreductie inderdaad. Zou te maken kunnen hebben met de 50/50 verdeling tussen elektrisch en verbranding. Immers: meer batterijgewicht. Maar het is een stap in de goede richting. Vraag is nu alleen nog hoe complex de aerodynamica wordt. De impressie zit er redelijk “kaal” uit op beeld, bijna F2.
The8IsGreat
De vergelijking met f2 dacht ik ook direct. Maar toen herinnerde ik me diezelfde gedachte bij de huidige auto. En toen kwamen er toch teams met rigoreuze plannen. Het is natuurlijk ook slechts de basis. Nu moeten de teams ermee aan de slag. Ik hoop vooral dat ze de voorvleugel aanpakken, want die vind ik wel spuuglelijk :)
Dit bericht is aangepast op:
Pappenheimer
Als jarenlange F1 fan wordt ik niet enthousiast van deze ontwikkeling. Auto's blijven te lomp en de motoren produceren steeds minder geluid. Het is dat Max er nog rijdt, maar anders weet ik niet of ik dit dan nog zou blijven volgen.
The8IsGreat
Ik kijk nog niet zo lang. Maar het motorgeluid maakt mij werkelijk iets uit. Dat doet niets af aan de actie op de baan. Wel het formaat van de auto natuurlijk. Dat zorgt voor parades met monaco als absoluut dieptepunt. Dus ik ben blij dat het formaat eindelijk slinkt, al is het nog steeds groter dan tijdens de vorige regelementen. Maar we zullen zien, hopelijk zetten ze dit door.
Paddy33
Als de auto's steeds minder geluid gaan maken kunnen ze ook in Zandvoort blijven racen 🤣🤣🤣🤣
diablophotos
Kijk het sinds 1999, maar moet zeggen dat ik indycar tegenwoordig leuker vind qua racen. Helaas gaan die ook op de elektrische toer...
DeBeer
Echt heel geweldig vind ik ze niet en 30 kg lichter terwijl er meer batterijen in moeten en de crashtest zwaarder wordt wat betekend meer materiaal erin zie ik ook nog niet gebeuren. Een beetje een wassen neus verhaal. Ik ben bang dat we steeds meer naar formule zoef gaan en tja, ik ging ooit f1 volgen vanwege de vette auto’s en v10 motoren….. ik blijf nog wat hangen vanwege Max en denk dat het afgelopen is als Max stopt
Ger48
Verder naar de ondergang met het wegnemen van de ontwerpinspanningen van de teams zelf ? Jammer dat ze zich daar zo intensief in mengen. Ik zal er wel niet genoeg inzicht op hebben maar het voelt niet goed.
BKL
Zo revolutionair anders dan het FIA prototype voor de huidige generatie vind ik hem niet. Andere voor en achtervleugel en je hebt de meest in het oog springende vergaderingen wel gehad. Een echte verbetering zou zijn als ze een meter korter worden dan de huidige auto's, dan gaat ook automatisch het gewicht naar beneden.
Carola André
Het zou een stuk veiliger worden, als de coureurs beter zicht op de baan hebben. Maar de banden komen nog steeds te groot over.
MJ1984
De wielen hebben in ieder geval geen 'vleugels' er meer boven. daardoor is het zicht al beter.
Karrenmaar
Ik zie niet veel video behalve reclames die elkaar non-stop opvolgen.
ImpatientDragon
adblock for browser zoeken doet....
Nick86
Optisch weinig verandering, De vleugels zijn iets anders that's it. Er zit natuurlijk wel een grote verandering onder het bodywerk. Persoonlijk had ik de banden weer terug gedraaid naar de kleinere variant en de auto zelf minder breed en lang. Dan ben je meteen van het gezeur af dat er geen 2 door 1 bocht kunnen op veel circuits.
WickedGirl
@Nick86,Optisch zijn er een hoop veranderingen.. die pas opvallen als je de 2025 en 2026 auto naast elkaar zou zetten...😉 De voorbanden worden in 2026 25 mm smaller en de achterbanden 30 mm smaller De diameter veranderd ook. Die is nu nog 720mm en die komt in 2026 tussen de 705mm en 710 mm. Verder veranderd de wielbasis. Die gaat van 3,6 meter naar 3,4 meter. En de auto wordt smaller,de breedte gaat van 2 meter naar 1,9 meter. Verder wordt de vloer 15 cm smaller. Al met al toch een hoop verandetingen met betrekking tot de 2026 auto. Het smaller maken van de banden en de auto wordt gedaan om het inhalen makkelijker te maken.
Richard van Dijk
Ik heb even een minnetje bij je weggehaald @WickedGirl , die was imho compleet onterecht bij jouw informatieve verhaal.
ImpatientDragon
Ik vind het vooral leuk DAT er nieuwe regelementen zijn in '26, want dat geldt dan voor iedereen, en elk team zal proberen "iets nieuws" toe te passen, wat de rest hopelijk niet heeft... Die competitie het eerste jaar na wijzigingen vind ik altijd super interessant, om te zien wie de juiste extra foefjes bedacht heeft en wie een slak is.
BETAmannetje
De auto's zullen alleen maar groter worden. Er zal steeds meer reclame op moeten.
flac
CART einde jaren '90?