Red Bull Racing diende na afloop van de Grand Prix van Miami een protest in tegen George Russell, die onvoldoende zou hebben vertraagd tijdens een van de periodes van de virtual safety car. Het verschil tussen Max Verstappen en Russell liep namelijk flink op, toen de auto van Gabriel Bortoleto achter de vangrails werd gezet. De FIA wees dat protest af, waardoor de uitslag blijft zoals die is.
De stewards verklaren nu waarom het protest is afgewezen. "Red Bull beweerde dat Russell weliswaar het gas losliet toen de gele vlag werd getoond, maar dat hij geen snelheid minderde en daarom niet voldeed aan de eisen van het sportieve reglement. In hun ogen betekent 'duidelijk verminderde snelheid', zoals vereist in de reglementen, het passeren van de gele vlag met een absolute snelheid die lager is dan de snelheid voordat de zone van de gele vlag wordt betreden. Zij verklaarden dat Verstappen dat had gedaan."
Ook de tegenargumenten van Mercedes worden besproken. "Mercedes voerde aan dat de gangbare praktijk, die door alle teams en de FIA wordt geaccepteerd, was en is dat het aanzienlijk opheffen van het gaspedaal bij de gele vlag wordt beschouwd als een gepaste reactie en dat ze daarom voldeden aan de relevante regels. Russell verklaarde dat hij de enkele gele vlag en de gestrande auto naast de baan zag en daarom het gaspedaal aanzienlijk losliet om op de gele vlag te reageren. Het team voerde verder aan dat het loslaten van het gas door Russell significanter was dan bij andere auto's."
Het leidde tot de volgende conclusie van de stewards. "Uit de onboardbeelden en de telemetrie bleek dat Russell het gas losliet toen hij de gele vlag passeerde. Het gaat om ongeveer 25 procent én een reductie van ongeveer 30 procent in de motorkoppeling. Het sportieve reglement vereist dat de coureur 'merkbaar vaart mindert' bij een gele vlag, maar specificeert niet of dat betekent dat hij de absolute snelheid vermindert of dat hij de snelheid vermindert ten opzichte van de normale racesnelheid in het betreffende gedeelte van de baan."
"De snelheid van Russell bij de gele vlag was aanzienlijk lager dan de reguliere racesnelheid, maar de absolute snelheid tijdens het passeren van de gele vlag nam licht toe. De Stewards stellen vast dat de eis van het sportieve reglement met betrekking tot de snelheidsvermindering bij een gele vlag alleen betrekking kan hebben op een vermindering ten opzichte van de reguliere racesnelheid. De vermindering van de absolute snelheid, afhankelijk van het gedeelte van de baan waar de gele vlag wordt getoond, kan aangeven of iemand de reglementen heeft nageleefd of niet, terwijl een vermindering van de relatieve snelheid altijd aangeeft dat de coureur de gele vlag heeft erkend en gerespecteerd. In een remzone kan de absolute snelheid bijvoorbeeld worden verlaagd zonder dat de voorschriften worden nageleefd. Het protest is dan ook afgewezen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!