FIA-president Jean Todt schreef de teams wel degelijk aan, maar niet naar tevredenheid. Hij stelde dat hij zelf verantwoordelijk was voor het besluit om een schikking te treffen, nadat hij diverse partijen had geconsulteerd. Over het het hoe, waarom en wat van de schikking rept hij eigenlijk met geen woord. De reden waarom licht hij als volgt toe. "We hebben de toestemming van Ferrari nodig om de aard van de schikking openbaar te maken", zo is de teams te verstaan gegeven. Hij bevestigt nogmaals dat de FIA er niet van overtuigd is dat de Ferrari gedurende 2019 aan alle reglementen voldeed, maar dat het vanwege de 'complexe aard' van het motorsysteem geen harde bewijzen kan aandragen. De Britse Daily Mail weet nog meer citaten uit de brief van Todt aan te halen, waaruit blijkt dat de FIA-president niet blij is met de houding van de ' gang of seven ': "Jullie vragen zijn gebaseerd op een verkeerde en bevooroordeelde benadering van de feiten, waarmee jullie de integriteit van de FIA openlijk in twijfel trekken en suggereren dat er sprake is van een oneerlijk samenspel tussen de FIA en Scuderia Ferrari." "De FIA veroordeelt en ontkent die aantijgingen streng. De FIA was graag ingegaan op een net verzoek om opheldering, maar de toon die de zeven teams nu aanslaan, is op zichzelf zeer schadelijk voor het wereldkampioenschap Formule 1." De verwachting is dat de boze F1-teams verenigd tegen Ferrari en de FIA vandaag of morgen tezamen komen om vervolgstappen te bespreken. Duidelijk is dat men nog altijd niet tevreden is met de uitleg van de FIA, ook niet na het nieuwe schrijven van Jean Todt. In de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 blikken gastheer Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers vooruit op het gevecht Max Verstappen vs. Lewis Hamilton. Laat 2020 maar komen!
Meest gelezen