Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

FIA verwijst verwijt Verstappen naar de prullenbak na GP van de Eifel

Door de kapotte auto van Lando Norris kwam de safety car tijdens de Grand Prix van de Eifel op de baan. Onnodig, zo dacht Max Verstappen, die niet veel later terecht werd gewezen door FIA-wedstrijdleider Michael Masi.

Verstappen Duitsland
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen en Lewis Hamilton verdwenen tijdens de Grand Prix van de Eifel aan de horizon. Op een gegeven moment had het duo een minuut voorsprong op nummer drie Daniel Riccciardo en leek het erop dat ze bijna het hele veld op een ronde zouden gaan zetten.

Dat veranderde echter toen de Renault-motor van Lando Norris er na lang tegensputteren mee ophield. Hij parkeerde zijn auto langs de baan, ogenschijnlijk op een plek waar zijn McLaren-bolide snel opgeruimd kon worden, waarbij een tijdelijke virtuele safety car voldoende leek.

Michael Masi, de wedstrijdleider van de FIA, koos echter voor de normale safety car, die vervolgens heel lang op de baan reed, tot lichte frustratie van Max Verstappen. Via de boordradio klaagde hij meerdere malen over de lengte van de safety car periode. Volgens de Red Bull-coureur begon het gevaarlijk te worden, omdat zijn banden af begonnen te koelen.

Direct na de race sprak Verstappen nogmaals zijn bedenkingen uit over de situatie. "Ik denk niet dat de safety car nodig was. Een virtuele safety car was genoeg geweest, maar ik denk dat ze de race spannender willen maken omdat de gaten te groot waren", zo was de Nederlander kritisch op de beslissing van de wedstrijdleider op de Nurburgring.

Masi ontkent echter dat hij en zijn team de race spannender wilden maken. Hij legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit waarom de safety car op de baan kwam voor de gestrande bolide van Norris. "Ten eerste kwam er rook en vuur uit de auto van Lando", zo verklaart de Australiër. "Ten tweede leek het erop dat het lastig werd om de auto van Norris via de opening kon worden opgeruimd, het was namelijk erg krap."

Daarom koos hij voor een safety car: "In plaats van dat we moesten reageren terwijl de situatie zich ontwikkelde, kozen we voor de safety car. Op die manier kon er in een keer met de situatie worden omgesprongen, het was de veiligste oplossing onder die omstandigheden", aldus de wedstrijdleider, die wel toegeeft dat de safety car wat langer dan gepland op de baan bleef.

"Volgens de sportieve regels moet de safety car alle bolides op achterstand voorbij laten. Dat was het geval voor alle coureurs vanaf positie zes. Een auto of tien moesten zichzelf van een ronde achterstand ontdoen, waardoor de safety car periode wat langer was dan we eigenlijk van te voren hadden ingeschat."

Met medewerking van Dieter Rencken.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP van de Eifel 2020 RN365 Nieuwsdossier

24 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Domenicali Hoogste F1-baas doet een oproep aan Ferrari na vertrek Binotto