In de zoektocht naar verbeterde veiligheid komt de FIA dit weekend met een nieuwe regel omtrent dubbele gele vlaggen. Volgens de huidige reglementen betekenen dubbele gele vlaggen dat de coureurs snelheid terug moeten nemen, niet in mogen halen en dat ze voorbereid moeten zijn om tot stilstand te komen of van richting te veranderen. Die beschrijving blijft hetzelfde, maar de extra regel wordt ingevoerd in de context van dubbele vlaggen tijdens een virtuele safety car of normale safety car. Tijdens een (virtuele) safety car moeten coureurs zich op dit moment aan een bepaalde delta houden en langzamer rijden dan ze normaal zouden doen. Het komt soms echter voor dat coureurs op bepaalde plekken harder dan gewenst rijden, om wat verloren tijd terug te winnen ten opzichte van hun delta. Dat is onwenselijk, want het zou in de praktijk kunnen betekenen dat coureurs die verloren tijd terug proberen te winnen in de zones waar dubbele gele vlaggen worden gezwaaid en waar er dus mogelijk marshals aan het werk zijn of waar er een gecrashte / gestrande auto (een deel van) de baan blokkeert.
Nieuwe regel
Vanaf heden moet dat verleden tijd zijn. Na gesprekken met de coureurs en na uitgebreid onderzoek komt de FIA namelijk met een nieuwe regel. Als coureurs tijdens een (virtuele) safety car-situatie door een zone met dubbele gele vlaggen rijden, dan zal er voor dat specifieke deel op het circuit een extra snelheidslimiet zijn. Kort gezegd zullen de coureurs zich in een zone waar dubbele gele vlaggen gezwaaid worden dus aan een maximum snelheid moeten houden, ongeacht de deltatijd op hun stuur. Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk? Olivier Hulot, Head of F1 Electronics bij de FIA, legt uit. "Tijdens een virtuele safety car zal de coureur een 'nul' zien op zijn dashboard als hij de zone betreedt waar dubbele gele vlaggen worden gezwaaid. De deltatijd reset zich en de coureur moet zich vervolgens aan de nieuwe maximum snelheid houden. Hij krijgt dan een nieuwe delta die zich aanpast aan de maximumsnelheid." Bovendien krijgen de coureurs extra waarschuwingen te horen in hun oren en op hun dashboard. "We hebben een waarschuwingssysteem, waarbij de coureur een waarschuwing krijgt als hij in de laatste marshalzone rijdt voor de dubbele gele vlaggen. Dat systeem was er al en helpt bij dit nieuwe systeem."
Mogelijk 'nadeel' van de nieuwe maximum snelheid
Toch is er wel een klein nadeel aan dit nieuwe systeem: het kan namelijk zijn dat de ene coureur benadeeld wordt ten opzichte van de andere. Bijvoorbeeld als coureur A zich aan de maximum snelheid moet houden in de zone met dubbele gele vlaggen, maar de situatie snel op wordt gelost. De kans bestaat dan dat coureur B zich niet meer aan een maximum snelheid hoeft te houden - er worden immers geen dubbele gele vlaggen meer gezwaaid als het probleem al is opgelost - en hij dus wat tijd wint. "Voor de FIA staat de veiligheid echter voorop", benadrukt de autosportbond. "Als er gevaar dreigt op het circuit, door een auto of marshal op de baan, dan moeten we de risico's minimaliseren."
Meest gelezen