Het Remote Operations Centre (ROC) heeft sinds het incident van de Grand Prix van Oostenrijk, waarbij meer dan 1200 mogelijke track limits onderzocht moesten worden, veranderingen doorgevoerd waardoor de processen voor track limits sneller en efficiënter zullen verlopen.
"De ROC werd aan het begin van 2022 gelanceerd, drie weken voor de Grand Prix van Bahrein, en we hebben verschillende fases doorlopen", zo legt Tim Malyon, FIA’s Head of the Remote Operations Centre en Deputy Race Director, het begin van de uitrolfase van het ROC uit.
"De eerste fase was de technologie en de architectuur op orde krijgen, dus ik zou zeggen dat de eerste vier races een observerende fase waren. Races vijf tot en met acht draaiden om het implementeren van een hoger technologieniveau, zodat het ROC de stewards actief kon ondersteunen. Dat betekende het versterken van de communicatielijnen tussen het circuit en het ROC, maar ook het inzetten van nieuwe apparatuur en IT-tools om zo het ROC dezelfde tools te geven als Race Control."
Tot slot, en dit gebeurde volgens hem in het laatste deel van het 2023-seizoen: "Dat was het actief bijdragen aan de identificatie van problemen en het toezicht op de naleving van de regels ter plaatse."
Veranderingen sinds de Grand Prix van Oostenrijk
De focus lag dit seizoen dus voornamelijk op de ontwikkeling van het 'softwareplatform voor evenementbeheer'. "Zodat meer mensen, en ook mensen op afstand, op een efficiëntere manier hun bijdrage konden leveren", legt Chris Bentley, Single Seater Head of Information Systems Strategy uit.
Hij noemt hierbij een recent voorbeeld: "Als je kijkt naar hoe we vorig jaar incidenten volgden, dan keken we naar een videofeed en als we een probleem zagen, dan gingen we naar de intercom, gaven we mondeling een tijdstempel en een auto door en dan moest Race Control het gaan zoeken. Dit jaar hebben we de systemen veel meer geautomatiseerd, zodat we vanaf het ROC de video kunnen pauzeren, op een knop kunnen drukken, controleren of de gegevens kloppen en op verzenden kunnen drukken om het incident toe te voegen aan de Race Control-systemen." Een veel efficiëntere methode dus.
Na de Grand Prix van Oostenrijk moesten er 1200 mogelijke track limits onderzocht worden. Uit dit incident is lering getrokken: "We hebben de aanpak aanzienlijk veranderd tussen toen en nu", licht Malyon toe. "Tijdens de recente Grand Prix van Qatar werkten er bijvoorbeeld acht mensen aan de track limits in plaats van de vier die we hadden in Oostenrijk."
"Samen controleerden ze 820 gepasseerde bochten, die vervolgens werden teruggebracht tot 141 rapporten die naar Race Control werden gestuurd, en daarvan koos Race Control 51 ronden (rondetijden, red.) uit om te schrappen. Dankzij Oostenrijk en de verbeteringen die in de software zijn aangebracht, kunnen we die controles verwerken en er 150 rapporten van maken." Wat het proces voor Race Control dus veel makkelijker maakt: "Nu is het een kwestie van klikken op een lijst met rapporten en ja of nee zeggen", aldus Bentley.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!