Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA wijzigt Formule 1-regels midden in het seizoen

Bij de afgelopen meeting van de F1 Commission is besloten om de regels omtrent de motorwissels per direct aan te passen. In 2023 zal er dan ook anders worden omgesprongen met de hoeveelheid toegestane motoronderdelen.

De aanpassing aan de F1-reglementen heeft te maken met het aantal motoronderdelen dat in het huidige Formule 1-seizoen gebruikt mag worden. Tijdens de meeting van de F1 Commission is besloten dat er in 2023 niet drie, maar vier van de volgende motoronderdelen gebruikt mag worden zonder een gridstraf: Verbrandingsmotor (ICE) Turbo Charger Motor Generator Unit - Heat (MGU-H) Motor Generator Unit - Kynetic (MGU-K) Pas nadat een F1-coureur een vierde exemplaar van een van bovenstaande onderdelen gebruikt in het huidige seizoen (en de seizoenen daarna) volgt een gridstraf. Op papier is dit vooral goed nieuws voor Ferrari en Mercedes, want beide teams hebben al kapotte motoren, waardoor ze op papier sneller tegen een straf aanlopen. Ook wordt de procedure voorafgaand aan de start van de race met tien minuten verlengd (40min naar 50min), waardoor de Formule 1-coureurs langer de tijd hebben voor interactie met de fans.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"