Het was voor Michael Masi geen verrassing dat het deelnemersveld in de slotfase van Q3 na het verlaten van de pitstraat langzaam over de baan in Monza trok. Dit opmerkelijke gevolg van het grote effect dat slipstreamen heeft op de huidige F1-auto's op dit parkoers - iets wat ook gold voor het circuit van Spa-Francorchamps - was namelijk al besproken met de coureurs. "In de rijdersbriefing ging het hier al over en iedereen was het erover eens dat we dit soort taferelen niet zomaar met wat regels kunnen oplossen", legt de F1-wedstrijdleider uit in de nasleep van de Grand Prix van Italië tegen onder meer RacingNews365 . "We gaan hier dus uitgebreider op in met de sportief directeurs van de teams in Singapore. Sommige teams hebben al ideeën en simulaties bedacht om dat aan te pakken." Hoewel het extreem langzaam rijden in de kwalificatie nota bene al besproken was, verbaasde het Masi niet dat de coureurs het alsnog doodleuk probeerden: "Uiteindelijk zijn ze allemaal sportmannen die het maximale willen. We kunnen wel spreken over hoffelijkheid, maar als het vizier omlaag gaat willen ze gewoon het beste eruit halen. We moeten hier gewoon goed naar kijken." Nico Hulkenberg, Carlos Sainz en Lance Stroll werden op zaterdagavond echter wel bij de stewards geroepen wegens hun aandeel in het tafereel. Volgens Masi beschouwde de wedstrijdleiding dit trio, dat voorop ging in de slotfase van Q3, als de aanstichters van de hele situatie. Alle drie kwamen ze er echter van af met een officiële waarschuwing. Luister nu de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.
Meest gelezen