vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
Quali za 30 mrt 16:00 17:00
Race zo 31 mrt 17:10 19:10
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
Quali za 13 apr 08:00 09:00
Race zo 14 apr 08:10 10:10
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Floersch: “Ik kon me niet voorstellen dat iemand mijn ongeval kon overleven”

De achttienjarige Sophia Floersch werd wereldnieuws toen ze op 18 november achterwaarts in de hekken vloog op het stratencircuit van Macau. Haar verwondingen vielen gezien de klapper mee, en Floersch weet dat ze geluk heeft gehad.

Nu, bijna twee maanden verder is Floersch nog altijd herstellende van de crash waarvan de beelden de hele wereld over gingen. Men hield de adem in en vreesde voor het leven van de Duitse, uitkomend voor Van Amersfoort Racing in het Europese Formule 3-kampioenschap. De opluchting was dan ook groot toen duidelijk werd dat Floersch ‘slechts’ een rugblessure had opgelopen.

Overigens maakte Floersch zichzelf niet zo druk direct na de klapper als iedereen die de beelden zag: “Het voelde vanuit de cockpit niet eens als een hele zware klapper”, aldus Floersch in gesprek met Racingnews365. “Pas toen ik zelf de beelden terugzag, vroeg ik me af hoe ‘diegene’ in ‘die auto’ die klap heeft kunnen overleven”, vervolgt Floersch alsof ze het over iemand anders heeft.

“Gelukkig kwam iedereen redelijk ongeschonden uit die crash, waaronder ikzelf, maar bijvoorbeeld ook de fotografen die in de stand stonden waar ik tegenaan klapte. Ik heb vervolgens veel gelukwensen mogen ontvangen, waaronder ook van FIA-baas Jean Todt. Dat was natuurlijk een hele eer en het was sowieso fijn om te weten dat iedereen zo meeleefde."

Een andere beterschapswens kwam er van Jehan Daruvala, de Indiër die de crash van Floersch in gang zette: “In mijn ogen minderde hij al vroeg vaart voor de Lisboa Bend, waardoor ik geen kant op kon. De FIA vertelde me later ook dat ik de crash niet had kunnen voorkomen. Daruvala heeft me een beterschapswens gestuurd, maar gesproken over de crash hebben we niet. Daar heb ik ook geen behoefte aan, dat boek is dicht.”

Het autosportboek van Floersch is dat echter verre van. De Duitse kan niet wachten om weer achter het stuur te kruipen van een raceauto. Daar heeft ze echter wel groen licht van de doktoren voor nodig: “Over twee weken bezoek ik de artsen weer en als zij voldoende vooruitgang zien, kan ik voorzichtig mijn rug weer wat belasten. In dat geval hoop ik begin maart weer een raceauto te besturen. Zien ze echter te weinig verbetering in mijn situatie, dan schuift alles een beetje op. Dat ik terugkeer achter het stuur is echter zeker”, aldus de strijdlustige jongedame.

Als ze in competitie terugkeert zal dat wederom namens Van Amersfoort Racing zijn. Beide partijen hebben de intentie uitgesproken met elkaar door te willen gaan, ook al is er nog niets zwart op wit gezet: “Veel hangt natuurlijk af van in welk tempo ik herstel van mij rugblessure, maar we zetten de samenwerking graag voort. VAR is een bijzonder goed team dat enkele toptalenten heeft grootgebracht en met de ervaring van 2018 wil ik de lat hoger leggen voor 2019. Ik wil in de top vijf van het kampioenschap eindigen, om vervolgens de volgende stap op de autosportladder te maken.”