Volgens Foodwatch is het juist slecht om Red Bull te drinken tijdens het sporten. De organisatie had ooit al een campagne genaamd 'Red Bull geeft je slapeloze nachten en love handles' in plaats van de bekende slogan 'Red Bull geeft je vleugels'. De marketingcampagnes van Red Bull vallen verkeerd bij Foodwatch. "Red Bull is alle schaamte voorbij en promoot haar drankje waar deze de meeste schade kan aanrichten: onder jongeren en tijdens sport. De campagnes worden aangevuld met marketing waarbij de nadruk wordt gelegd op toegevoegde vitamines, in een poging een gezonder imago te krijgen." " Daarnaast wordt overal – zelfs in de naam, ‘energiedrank’ – gesuggereerd dat het drankje je energie (vleugels) geeft, terwijl tegenover de korte energiekick, langdurige vermoeidheid een bijwerking is. Je kunt ervan uitdrogen en dat kan gevaarlijk zijn.” Eerder dit jaar was er ophef over energiedrankjes. Kinderartsen adviseerden toen dat er een verbod op de verkoop van het drankje aan jongeren onder de 18 jaar moest komen. Volgens de artsen zouden de symptomen van de pepdrank bestaan uit rusteloosheid, moeheid en hartritmestoornissen.
Red Bull geeft aan dat het bedrijf zich richt op een doelgroep vanaf zestien jaar en adverteert op een doelgroep vanaf achttien jaar. "Sport is van alle leeftijden." "De tekst 'niet aanbevolen voor kinderen' staat op de verpakking van de energiedranken. Daarbij zorgen wij ook voor de juiste voorlichting over energiedranken in verschillende sportkantines." Het lijkt er niet op dat de oproep van Foodwatch veel gehoor krijgt. Max Verstappen tekende eind vorig seizoen nog voor een contract bij het Formule 1-team tot 2020. Naast de Limburger hebben meer Nederlandse sporters een contract bij de producent van energiedranken, onder hen ook motorcrosser Jeffrey Herlings. Red Bull is als merk betrokken bij tientallen sporten en sportevenementen overal te wereld.
Meest gelezen