Pas op 19 juli van dit jaar besloot de FIA definitief om de Halo in te voeren vanaf 2018. Omdat er verder op het gebied van de regelgeving weinig veranderd ten opzichte van dit jaar, waren alle teams al lang en breed begonnen aan de ontwikkeling van de 2018-bolide. Die bolide moet nu echter radicaal aangepast worden, om de Halo goed te implementeren. "Het kan de auto van volgend jaar flink vertragen" , zei Szafnauer tegenover Motorsport.com. "Het duurt nou eenmaal even om de basisstructuur te maken en als we niet weten wat de regels zijn met betrekking tot de Halo, dan levert dat enorme vertraging op" , uit Szafnauer zijn zorgen.
Het grootste probleem zit hem in het feit dat alles tegenwoordig met elkaar verbonden is. "Mocht onze Halo, en daarmee ons chassis, niet door de veiligheidstest komen, dan hebben we een groot probleem. We zullen dan een geheel nieuw chassis moeten maken, wat gewoon lang duurt" , legt Szafnauer uit. "Op dit moment ziet het er zelfs naar uit dat we geen auto hebben tijdens de wintertest." Szafnauer is dan ook van mening dat de FIA het besluit om voor de Halo te gaan veel te snel heeft genomen. Hij pleit voor een jaar uitstel, om ervoor te zorgen dat alles correct wordt geïmplementeerd, in plaats van gehaast erop wordt gezet met alle gevolgen van dien. "De enige manier om het juist te doen is door nog een jaar te wachten. Het is veiliger om het juist te doen, dan het gehaast te doen" , besluit Szafnauer.
Meest gelezen