In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 drastisch op de schop. Er komen nieuwe auto's en motoren, met Red Bull dat voor het eerst een eigen motor bouwt. Dat gebeurt in samenwerking met Ford, dat een rol speelt in de ontwikkeling van de elektrische componenten. In principe komt de helft van het vermogen voort uit de batterij, terwijl de andere helft vanuit de verbrandingsmotor wordt gegenereerd. Wel zijn er nog wat discussies over dat percentage na zorgen over de snelheid op circuits met lange rechte stukken, zoals Monza.
Nog geen twee jaar geleden was Red Bull dé benchmark van de Formule 1. Nu is de tendens een beetje omgeslagen, want McLaren beschikt al een tijdje over de snelste auto. Mark Rushbrook, de directeur van Ford, houdt echter het volste vertrouwen in de capaciteiten van Red Bull.
"We weten dat in alle vormen van motorsport, en zeker in de Formule 1, er teams zijn die winnen, winnen en nog eens winnen", vertelt Rushbrook tegenover Motorsport.com. "Maar soms zijn er ook perioden waarin je even niet wint. Willen we dat Red Bull eind vorig jaar en dit jaar races zou winnen? Natuurlijk, maar we weten dat het team nog altijd geweldige mensen heeft die in staat zijn om constant te winnen."
Het vertrek van kopstukken als Adrian Newey baart Rushbrook weinig zorgen. "Het gevoel is nog hetzelfde. Een paar weken geleden waren we zelf in Milton Keynes en hebben we met Pierre Waché en alle technische mensen gesproken. We geloven absoluut in het team dat er staat en denken dat zij alle mogelijkheden hebben om races te winnen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!