Red Bull wacht misschien wel de grootste uitdaging uit het bestaan van het team. Samen met Ford ontwikkelt de Oostenrijkse renstal namelijk de eerste eigen krachtbron voor 2026, dat onder de naam van Red Bull Powertrains haar intrede zal doen in de koningsklasse van de autosport. De grote vraag is in hoeverre de nieuwe regels rond de motoren en het chassis het veld door elkaar gaan schudden.
Als de topman van Ford Motorsports, Mark Rushbrook, de vraag krijgt of hij weet waar de concurrentie in het geheel staat, reageert hij als volgt. "Nee, dat weet je niet. Totdat iedereen op dezelfde testbank en in dezelfde omstandigheden test, kun je het niet weten. Er zijn alleen geruchten over wie waar staat, wie voor ligt en wie achter ligt. Maar het eerlijke antwoord luidt: nee, niemand weet het", zo vertelt hij tegenover Motorsport.com.
Volgens de verhalen die naar buiten komen, lijkt Mercedes er het beste voor te staan wat betreft de motor voor 2026. Red Bull-teambaas Christian Horner gaf eerder ook al aan dat de Zilverpijlen 'vol vertrouwen' lijken te zijn. Daar kan Rushbrook zich wel in vinden. "Dat lijken ze inderdaad. Christian en ik zijn het bijna overal over eens."
Maar waar haalt de combinatie Red Bull-Ford dan het vertrouwen vandaan dat het in ieder geval competitief kan zijn? "Als je de regels analyseert, maak je een inschatting wat op basis van die regels haalbaar is. Wij hebben gezegd: 'we denken dat dit haalbaar is en willen daar op een bepaalde manier komen'. Dat is het pad dat we volgen. Maar we weten niet wat Mercedes en Ferrari mogelijk achten, die inschatting kan hoger of lager zijn dan die van ons. Iedereen kan zeggen op schema te liggen, maar je kunt op schema liggen op basis van verschillende getallen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!