Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Formule 1-auto's hadden er net zo vet uit kunnen zien als Indycars'

Racelegende Mario Andretti betreurt het uiterlijk van de Formule 1 auto's en het directe gevolg daarvan. Ze zijn gecompliceerd en onmogelijk om mee in te halen, terwijl de competitie in Amerika met veel simpelere auto's wel het aankijken waard is.

Na enkele jaren waarin de Indycar-wagens volgestopt werden met kleine vleugeltjes en vanes, zijn de auto's voor 2018 weer aanzienlijk simpeler geworden. Het mes snijdt aan twee kanten: de kosten worden gedrukt en in St. Petersburg werd direct een inhaalrecord gevestigd. Mario Andretti juicht de recente wijzigingen in de Indycar Series toe en vindt het spijtig dat de Formule 1 vooralsnog niet eenzelfde weg in is geslagen. "We hebben iets gedaan dat elke liefhebber van Formule-racen moet kunnen waarderen. De auto's zijn veel puurder geworden. We hebben afscheid genomen van vleugeltjes en dergelijke die de auto's op prototypes lieten lijken. De Formule 1 had dit ook kunnen doen, maar heeft die kans niet gegrepen."

"De nieuwe auto's hebben minder downforce, maar dankzij het ground effect blijven ze wel aan het asfalt kleven. Zonder de vuile lucht aan de achterkant van de wagen, levert dat close racing op." "Dat mis ik in de Formule 1. Ze hebben de auto's breder en zwaarder gemaakt. De toegenomen downforce heeft de remafstand bovendien korter gemaakt, waardoor ze kans op inhaalacties om zeep hebben geholpen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal