Na enkele jaren waarin de Indycar-wagens volgestopt werden met kleine vleugeltjes en vanes, zijn de auto's voor 2018 weer aanzienlijk simpeler geworden. Het mes snijdt aan twee kanten: de kosten worden gedrukt en in St. Petersburg werd direct een inhaalrecord gevestigd. Mario Andretti juicht de recente wijzigingen in de Indycar Series toe en vindt het spijtig dat de Formule 1 vooralsnog niet eenzelfde weg in is geslagen. "We hebben iets gedaan dat elke liefhebber van Formule-racen moet kunnen waarderen. De auto's zijn veel puurder geworden. We hebben afscheid genomen van vleugeltjes en dergelijke die de auto's op prototypes lieten lijken. De Formule 1 had dit ook kunnen doen, maar heeft die kans niet gegrepen."
"De nieuwe auto's hebben minder downforce, maar dankzij het ground effect blijven ze wel aan het asfalt kleven. Zonder de vuile lucht aan de achterkant van de wagen, levert dat close racing op." "Dat mis ik in de Formule 1. Ze hebben de auto's breder en zwaarder gemaakt. De toegenomen downforce heeft de remafstand bovendien korter gemaakt, waardoor ze kans op inhaalacties om zeep hebben geholpen."
Meest gelezen