Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Formule 1-auto's te zwaar? Het kan nog veel zwaarder!

Regelmatig horen we geklaag vanuit het Formule 1-paddock dat de huidige F1-bolides veel te zwaar zijn. Maar in vergelijking met andere raceklassen, valt dit nog best mee.

Verstappen Sainz Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Een Formule 1-auto is door de jaren heen eigenlijk alleen maar zwaarder geworden. Twintig jaar geleden, in 2003, was het minimale gewicht van een Formule 1-bolide 605 kilo. Anno 2023 weegt de Formule 1-auto minstens 798 kilo. Niet geheel verrassend, aangezien de moderne en gecompliceerde F1-motoren een stuk zwaarder zijn en ook diverse veiligheidsmaatregelen zoals de halo brengen extra gewicht met zich mee.

748 vs 1542 kilo

In racetermen is de Formule 1-auto eigenlijk best een 'lichte' auto in vergelijking met de andere raceklassen. Zo is de MotoGP-motor lichter, maar dat is een beetje valsspelen aangezien het geen auto betreft. Met 748 kilo is ook de IndyCar-bolide net iets lichter dan de F1-bolide.

De Formule E-bolide is hoewel kleine, een stuk zwaarder, ruim 840 kilo, want natuurlijk te maken heeft met zware accupakketten, maar de absolute winnaar op het gebied van gewicht is de NASCAR-auto. Ruim 1542 kilo wegen deze auto's, vanwege de karakteristieken die vergelijkbaar zijn met een 'gewone' personenauto.

Benieuwd naar andere raceklassen? Bekijk de graphic hieronder:

Praat mee!

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer