Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Formule 1 coureurs moeten weer gladiatoren worden'

Formule 1 coureurs moeten weer echt het verschil kunnen maken. Dat is de boodschap van Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko. De rol van de coureurs moet groter worden, waarbij het publiek kan genieten van de coureurs in plaats van dat het verhalen hoort over complexe technieken.

Volgens Marko schiet de Formule 1 momenteel haar doel voorbij. De focus in de sport ligt veel teveel op techniek en te weinig op de actie op de baan. Marko laat aan Bild weten dat mensen die techniek totaal niet interessant vinden. " De Formule 1 moet toegankelijk zijn voor de toeschouwers en niet draaien om de techniek. Mensen kopen een iPhone omdat deze makkelijk te bedienen is, niet omdat ze geïnteresseerd zijn in de techniek van het apparaat." " De coureurs moeten veel meer zelfstandig handelen. Die teamradio's met alle informatie die ze krijgen, dat is toch geen F1 meer? We moeten terug naar de tijd waarin de toeschouwers met een open mond kijken en zeggen: ' Wauw! Dat kan of durf ik niet, ik wil dit zien.' Aan de F1 moet ook een zeker risico verbonden zijn om dan de coureurs weer echte gladiatoren te maken." De complexe hybride motoren die vanaf 2014 gebruikt worden passen daar totaal niet bij volgens Marko. Ze zijn technisch hoogstaand, peperduur en zonder beleving. " De F1 moet geen laboratorium worden v oor de auto-industrie. Mij voorstel zou zijn om een V12 als basis te nemen. Een motor mag daarbij nooit meer dan acht miljoen per seizoen kosten, in plaats van twintig of vijfentwintig miljoen."

Eind deze maand wordt er meer bekend omtrent de motoren waarmee vanaf 2021 geracet gaat worden. Marko benadrukt dat de Formule 1 belang heeft bij onafhankelijke motorleveranciers. " Een onafhankelijke motor moet zowel financieel als technisch gezien een kans maken. De huidige afhankelijkheid van autofabrikanten is niet acceptabel, omdat we niet nooit kunnen opboksen tegen de prestaties van Mercedes of Ferrari."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden