Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-coureurs niet blij met FIA nadat Alonso aan 'duidelijke' straf ontsnapt

Meerdere coureurs zijn het niet eens met de handelswijze van de FIA. Volgens onder andere Pierre Gasly en Lance Stroll deelt de wedstrijdleiding niet altijd gelijkwaardige straffen uit bij incidenten in de Formule 1.

De afgelopen races is het handelen van de FIA een veelbesproken onderwerp bij de Formule 1-coureurs. Zo kreeg Lando Norris geen straf toen hij tijdens de Grand Prix van Rusland over de witte streep bij de ingang van de pitstraat reed, wat normaal gesproken een tijdstraf oplevert. Ook Fernando Alonso ontliep een straf, in Turkije werd hij verdacht van het negeren van gele vlaggen. Verschillende coureurs willen aankloppen bij wedstrijdleider Michael Masi, de coureurs vinden dat er niet consistent wordt gehandeld door de FIA. "De regels zijn duidelijk", zegt Pierre Gasly tegen onder meer RacingNews 365 . "Deze twee situaties waren heel erg duidelijk, en ik denk dat we in discussie moeten gaan over het feit wat blijkbaar wel en niet mag. Het ene incident gaat over een duidelijke witte lijn, het tweede incident over gele vlaggen. Dit laatste geval heeft ook nog eens invloed op de veiligheid." Gasly wil het probleem dan ook zo snel mogelijk aankaarten bij de FIA. "Dat gaan we met Michael bespreken, ik denk dat iedereen bij ons team verrast was over de situatie." Ook Lance Stroll oppert een consequentere benadering van de wedstrijdleiding. "De regels moeten voor iedereen hetzelfde zijn", benadrukt de Aston Martin-coureur. "Vooral in het geval van dubbele gele vlaggen, dan kan je gewoon niet blijven gassen." Zowel Gasly en Stroll braken hun snelle ronde af toen de gele vlaggen werden gezwaaid, zoals het hoort. Alonso deed dat niet, maar hield wel even in. Uiteindelijk zette hij een tijd neer, maar omdat zijn volgende ronde drie seconden sneller was, ontsnapte hij aan een straf. Het gebeurde echter op een opdrogende baan, dus het is lastig te bepalen hoeveel die drie seconden tijdwinst te maken hadden met het van het gas afgaan. Bij een dubbele gele vlag in de kwalificatie moet het volgens Stroll in ieder geval overduidelijk zijn dat een coureur zijn snelle ronde afbreekt. "Maar dat was (bij Alonso, red.) gewoon niet het geval. Ik denk dat er verschillende afwegingen worden gemaakt, en dat is gewoon lachwekkend." In de volgende coureursmeeting zullen Gasly en Stroll het onderwerp aanbreken. De intentie van de coureurs is overigens niet om regels te wijzigen of aan te scherpen. Volgens Gasly en Stroll zijn de regels al duidelijk genoeg, maar moeten ze wel voor elke coureur gelijkwaardig nageleefd worden. "Ik denk dat dat het belangrijkste is voor iedereen, dan weet iedereen dat er consistent wordt gehandeld binnen duidelijke regels. Dit onderwerp zal zeker besproken worden." Alonso, die ironisch genoeg enkele dagen eerder nog klaagde over een ongelijke behandeling , legt in zijn verdediging uit dat hij gereageerd heeft op de dubbele gele vlaggen tijdens de kwalificatie in Turkije. "Ik hoorde mijn engineer dat zeggen, en ik zag de gele lampjes op mijn stuurtje. Het was voor mij duidelijk dat ik van mijn gas ging en de ronde staakte, maar ik zette wel een tijd neer. Dat komt omdat ik in de eerste kwalificatieronde zat, dat is dan logisch. De ronde daarna was ik echter drie seconden sneller, dat zegt ook weer wat." Wedstrijdleider Masi is het eens met de argumenten van Alonso. Mocht de Alpine-coureur echter hadden geprofiteerd van het voorval, dan had de FIA wél ingegrepen. "Stel het begon na die ronde ineens keihard te regenen en het zou een betekenisvolle ronde zijn geworden, dan was de uitkomst heel anders geweest." Ook tijdens de Grand Prix van Rusland werd het incident met Norris uitgebreid besproken bij de FIA. Volgens de wedstrijdleiding kon de McLaren-coureur er weinig aan doen door de onverwachtse regenbui. Norris minderde volgens het veiligheidsorgaan van de autosport genoeg om aan te geven dat hij niet over de witte lijn van de pitstraat wilde rijden. "De stewards hebben die beslissing gemaakt, en de rest is voor mij geschiedenis."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie