Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 coureurs willen lichtere auto's

De huidige generatie Formule 1 auto's zijn log en zwaar. Veel coureurs willen terug naar de tijd waarin de auto's meer dan 100 kilo minder wogen. Volgend jaar neemt het gewicht wederom toe door de komst van de Halo.

In de jaren 90 en 00's lachten veel Formule 1 coureurs en fans om de Amerikaanse Indycar-series. De auto's waren meer dan 100 kilo zwaarder, waren log, niet sexy en hadden stalen remschijven. Inmiddels zijn de Amerikanen op dieet gegaan en is het de Formule 1 die op dieet moet. De huidige Formule 1 auto's moeten minimaal 725 kilo wegen en volgend jaar zelfs 733 kilo. Dat is liefst 128 kilo meer dan tien jaar geleden, toen de auto's inclusief coureurs minimaal 605 kilo moesten wegen. De afgelopen winter werd er met veel geschreeuw verteld dat dit de snelste auto's ooit zijn door de nieuwe Formule 1 regels. In de praktijk zijn de auto's meestal een 1,5 tot 3 seconden sneller, maar de nieuwe regels gaan ten koste van de show. De auto's hebben teveel downforce en zijn relatief gezien log. De beloofde toename van de hoeveel actie op de baan is uitgebleven. Veel coureurs maken zich zorgen om de gewichtstoename en willen dat de F1 op dieet gaat. Pijnlijk voor de FIA is dat de auto's als ze 605 kilo zouden wegen ook met de oude aerodynamica aanzienlijk sneller zouden zijn dan de huidige bolides.

Fernando Alonso spreekt zelfs over een gewichtstoename van 250 kilo tijdens de race, omdat er niet meer getankt mag worden. " De auto's zijn ongeveer 150 kilo zwaarder dan in 2003 of 2004 en tijdens de races zelfs 250 kilo zwaarder. Dit komt doordat we niet meer mogen tanken. Dat maakt een erg groot verschil. Door de ontwikkeling van de aerodynamica en banden hebben we dat verschil goedgemaakt." " De auto's reageren langzamer en zijn logger dan voorheen. Dat zien we terug bij het aanremmen, het rijden over de kerbstones en de reactie van de auto." Carlos Sainz wil dat de FIA actie onderneemt. Dit seizoen moesten diverse coureurs van hun team op een extra dieet om zo kilo's te besparen. " We verdienen het dat onze auto's zo licht als een fiets zijn." Red Bull teambaas Christian Horner ziet een uitdaging bij de komst van de Halo. Deze weegt tien kilo, wat voor nieuwe uitdagingen zorgt voor de ontwerpers. " Met de Halo komt er weer tien kilo bij, maar dit seizoen hebben alle teams al moeite om het minimum gewicht te halen. Dit zorgt ervoor dat alle teams verder onder druk komen te staan. Het zal leiden tot een verdere toename van de kosten om die tien kilo terug te winnen." Robert Kubica vindt het extra gewicht maar niets. " In een rally auto van 1300 kilo voel je het al als je een reservewiel van 20 kilo achterin hebt liggen of niet. De F1 heeft er nu liefst 100 kilo bijgekregen op een auto van 600 kilo," laat hij Auto Motor und Sport weten.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'