Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
16e
0.0

Esteban Ocon

Alpine F1
Nationaliteit fra Frans
Geboorteplaats Évreux
Geboortedatum 17/09/1996 (27 jr.)
F1-debuut 2016, België

Esteban Ocon is in 2024 opnieuw te bewonderen bij Alpine. Tezamen met landgenoot en nieuwe teamgenoot Pierre Gasly zal hij op zoek gaan naar een nog beter jaar dan 2023, waarin hij twaalfde werd in het eindklassement.

Weddenschappen Esteban Ocon

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

F1-seizoen 2024

Positie WK 16
Races 5
WK-punten 0.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 422
Races 138
Overwinningen 1
Podiumplaatsen 3
Polepositions 0

Info Esteban Ocon

Naam Esteban Jose Jean-Pierre Ocon-Khelfane
Team Alpine
Geboortedatum 17 september 1996
Geboorteplaats Evreux, Frankrijk
Lengte 1.86m
Gewicht 66kg
Nationaliteit Frans
Racenummer 31

Biografie Esteban Ocon

Esteban Ocon is nooit een uitdaging uit de weg gegaan sinds hij in 2016 zijn F1-debuut maakte bij Manor.

Toen hij een veelbelovende karter was, verkocht zijn familie hun huis en zegden ze hun baan op om Ocons carrière te helpen. Ze woonden in een caravan en reisden van circuit naar circuit.

Dat doorzettingsvermogen wordt weerspiegeld in de F1-carrière van Ocon, aangezien de Fransman heeft gevochten om zijn plaats op de grid te behouden. Hier is alles wat je moet weten over Esteban Ocon.

Teams en teamgenoten | Esteban Ocon

Team Teamgenoten Seizoen
Manor Pascal Wehrlein 2016
Force India Sergio Perez 2017
Force India/ Racing Point Sergio Perez 2018
Renault Daniel Ricciardo 2020
Alpine Fernando Alonso 2021
Alpine Fernando Alonso 2022
Alpine Pierre Gasly 2023
Alpine Pierre Gasly 2024

Ocons vroege carrière

Ocon begon zijn kartcarrière in 2006, behaalde de achtste plaats in het Franse Minime-kampioenschap en won het jaar daarop in deze raceklasse. Het succes zette door toen hij in 2008 het Franse Cadettenkampioenschap won, gevolgd door de Franse KF3-titel in 2011, zijn laatste seizoen voordat hij de overstap maakte naar het Formuleracen.

De Fransman maakte zijn debuut in de eenzitters in 2012 in de Eurocup Formule Renault 2.0 en behaalde in het daaropvolgende seizoen de derde plaats. Ocon won het FIA European Formule 3-kampioenschap in 2014 voor Prema en de GP3-serie met ART Grand Prix in het daaropvolgende jaar.

In 2016 fungeerde Ocon als reservecoureur voor Renault en nam hij ook deel aan de eerste tien races van het DTM-seizoen voor Mercedes-Benz. Uiteindelijk werd hij vervangen door Felix Rosenqvist nadat hij bij Manor terechtkwam.

			© Alpine
	© Alpine

Start van Ocons Formule 1-carrière bij Manor

Ocons eerste ervaring met een Formule 1-bolide kwam in oktober 2014, toen hij deelnam aan een tweedaagse test voor Lotus. Zijn prestatie resulteerde in het team dat hem een ​​Grand Prix-weekenddebuut bezorgde tijdens de eerste training voor de Grand Prix van Abu Dhabi een maand later.

Voorafgaand aan het winnen van de GP3-titel werd aangekondigd dat Ocon zich had aangesloten bij het Mercedes Junior Team, terwijl hij in februari 2016 reservecoureur voor Renault werd.

Na deelgenomen te hebben aan vier vrijdagtrainingen voor het team, trad Ocon in augustus toe tot Manor Racing nadat het team Rio Haryanto had laten vallen omdat zijn sponsors hun contractuele verplichtingen niet nakwamen. De Fransman reed de rest van het seizoen naast Pascal Wehrlein, debuteerde in de Belgische Grand Prix en eindigde als zestiende. Zijn beste resultaat kwam in Brazilië, toen hij als twaalfde eindigde nadat hij in de laatste ronde uit de punten viel.

De move naar Force India

Ocon tekende in november 2016 bij Force India en werkte samen met Sergio Perez voor het 2017 F1-seizoen. Het duurde niet lang voordat de Fransman zijn eerste punten voor het team scoorde en eindigde als tiende in de GP van Australië. Hij voegde nog twee tiende plaatsen toe tijdens de volgende twee races, voordat hij verbeterde naar de zevende plaats in Rusland en de vijfde plaats in Spanje.

De streak eindigde in Monaco, maar Ocon begon een nieuwe waarin hij punten scoorde in twaalf opeenvolgende races. Zijn prestaties werden echter enigszins overschaduwd door zijn groeiende rivaliteit met teamgenoot Perez, aangezien de twee vaak betrokken waren bij incidenten op het asfalt.

Tijdens de Grand Prix van Canada negeerde Perez de orders van het Racing Point-team om Ocon voorbij te laten, zodat de Fransman Daniel Ricciardo kon uitdagen voor de derde plek. Hierdoor eindigden Perez en Ocon uiteindelijk respectievelijk als vijfde en zesde. De situatie verergerde tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan toen de twee coureurs crashten, waarbij Perez uiviel uit de race en Ocon een lekke band kreeg. De Fransman kon doorrijden en eindigde als zesde.

De twee kwamen opnieuw samen tijdens de Belgische Grand Prix toen Ocon tegen de muur werd gedrukt bij Eau rouge. Net als in Azerbeidzjan viel Perez uit, terwijl de Fransman als negende eindigde. Dit bracht teameigenaar Vijay Mallya ertoe naar buiten te komen en te verklaren dat teamorders zouden worden afgedwongen.

Ocon begon de Italiaanse Grand Prix vanaf de derde plaats op de grid, zijn hoogste startpositie, nadat beide Red Bull-coureurs gridstraffen kregen. Hij eindigde uiteindelijk als zesde, terwijl hij vijfde werd in Mexico. Ocon's streak van 27 opeenvolgende finishes eindigde in de Braziliaanse Grand Prix na een crash met Romain Grosjean in de eerste ronde van de race.

Uiteindelijk eindigde Ocon zijn eerste volledige F1-seizoen op de achtste plaats met 87 punten.

Drama voor Ocon, op en naast het asfalt

Force India behield dezelfde coureurs voor het Formule 1-seizoen van 2018, waar Ocon zijn eerste punten behaalde door als tiende te eindigen in Bahrein. Dit zou zijn enige puntenfinish zijn in de eerste vijf races. Hoewel de Fransman erin slaagde om in de top tien te eindigen tijdens de drie races voor de zomerstop, kwam de toekomst van Force India in gevaar na de Hongaarse Grand Prix vanwege ernstige financiële problemen. Het team werd echter gered toen een groep schuldeisers, waaronder Perez, juridische stappen ondernam tegen het team en het onder curatele zette, waardoor het team kon blijven deelnemen aan de Formule 1.

Het team werd overgenomen door een consortium onder leiding van Lawrence Stroll, de vader van coureur Lance Stroll bij Williams. Nu bekend als Racing Point Force India, startte Ocon als derde in België en finishte als zesde.

De rivaliteit tussen Perez en Ocon escaleerde echter in Singapore, waar de twee in de eerste ronde botsten, wat resulteerde in een crash voor de Fransman. Na dit incident verbood het team de twee coureurs om met elkaar te racen.

Na diskwalificatie van beide auto's voor de Grand Prix van de Verenigde Staten wegens het overschrijden van de brandstofstroomlimieten, raakte Ocon betrokken bij meer controverse in Brazilië. Hij kwam in botsing met raceleider Max Verstappen toen hij probeerde zichzelf te ontrollen. Verstappen eindigde uiteindelijk als tweede, terwijl Ocon een straf van tien seconden kreeg voor zijn rol in het incident.

Dit was niet het einde van het verhaal, want na de race kregen Verstappen en Ocon ruzie, wat resulteerde in een FIA-onderzoek en een bevel voor Verstappen om twee dagen vrijwilligerswerk te doen vanwege een duwincident met Ocon.

Ocon slaagde er niet in de laatste race van het seizoen uit te rijden en eindigde het seizoen op de twaalfde plaats met 49 punten.

Tussenjaar als reservecoureur bij Mercedes

Racing Point verwelkomde Stroll voor het seizoen 2019, wat resulteerde in Ocon die zich aansloot bij Mercedes en hun reservecoureur werd.

Gedurende het jaar nam de Fransman niet deel aan een Grand Prix-weekend. Hoewel Mercedes hem geen fulltime stoel aanbood voor het volgende seizoen, maakte Ocon in 2020 een terugkeer op het circuit.

De overstap van Ocon naar Renault

Ocon tekende een tweejarig contract bij Renault voor het 2020 F1-seizoen, waarbij hij de stoel van Nico Hulkenberg naast Daniel Ricciardo innam.

De Fransman eindigde als achtste bij zijn debuut in Oostenrijk, maar moest zich terugtrekken uit de Grand Prix van Stiermarken vanwege problemen met de motorkoeling, ondanks zijn P5-kwalificatie.

Tijdens de Belgische Grand Prix behaalde Ocon zijn beste resultaat sinds 2017 nadat hij als vijfde eindigde achter teamgenoot Ricciardo. Hij kwalificeerde zich als zevende voor de Turkse Grand Prix en werd derde bij de eerste bocht, maar het noodlot sloeg toe toen hij spinde na een botsing met Ricciardo. Dat stuurde Ocon naar de achterkant van het veld. Uiteindelijk moest hij genoegen nemen met een elfde finishplaats.

Ocon eindigde het seizoen als twaalfde in het coureurskampioenschap met 62 punten. De Fransman bleef voor het seizoen 2021 bij het team, waarbij Renault werd omgedoopt tot Alpine, terwijl Ricciardo naar McLaren vertrok. De Australiër werd vervangen door tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso.

In 2021 gaat het beter en beter met Alpine. Dankzij een chaotische Grand Prix van Hongarije, ijzersterk verdedigingswerk van Alonso en natuurlijk zijn eigen rijkunsten wint Ocon de race op de Hungaroring. Het is de eerste en enige overwinning onder de naam Alpine tot nu toe. Wel claimde Alonso later in het seizoen nog een podium in Qatar.

Ook in 2022 kwam het duo Ocon-Alonso uit voor Alpine. Na een sterk jaar waarin Ocon elfde en Alpine vijfde werd in de ranglijsten zag het bestuur van de Franse renstal potentie. Anno 2022 moest het team vaker strijden om overwinningen en podiums.

Een oude bekende als teamgenoot

In 2022 was Esteban Ocon geregeld best-of-the-rest en werd dan ook achtste in de ranglijst der coureurs. De behaalde punten van de Fransman en teamgenoot Fernando Alonso was goed voor de vierde plek voor Alpine in het constructeursklassement.

De Spanjaard zag in Aston Martin echter een betere toekomst dan bij Alpine en dus maakte hij de overstap naar de Britse renstal. Pierre Gasly is daarom in 2023 de nieuwe teamgenoot van Ocon. Naast dat de twee al een aantal jaren tegen elkaar racen in de Formule 1, groeiden ze ook samen op in de motorsportwereld in hun kartjaren en waren ze goede vrienden.

In het seizoen van 2023 eindigde Esteban Ocon als twaalfde en had hij maar liefst zeven DNF's. Zijn Franse teamgenoot eindigde één positie boven hem met vier punten meer in het eindklassement. Zal Ocon in 2024 weer binnen de top tien eindigen?

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.
Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi