Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
9e
39.0

Esteban Ocon

Alpine F1
Nationaliteit fra Frans
Geboorteplaats Évreux
Geboortedatum 17/09/1996 (25 jr.)
F1-debuut 2016, België

F1-seizoen 2022

Positie WK 9
Races 9
WK-punten 39.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 435
Races 65
Overwinningen 1
Podiumplaatsen 2
Polepositions 0

Esteban Ocon is in 2022 te bewonderen bij Alpine. Tezamen met tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso zal hij op zoek gaan naar een nog beter jaar dan 2021, waarin hij één Grand Prix won.

Info Esteban Ocon

Naam Esteban Jose Jean-Pierre Ocon-Khelfane
Team Alpine
Geboortedatum 17 september 1996
Geboorteplaats Evreux, Frankrijk
Leeftijd 24
Lengte 1.86m
Gewicht 66kg
Nationaliteit Frans
Racenummer 31

Biografie Esteban Ocon

Esteban Ocon is nooit een uitdaging uit de weg gegaan sinds hij in 2016 zijn F1-debuut maakte bij Manor.

Toen hij een veelbelovende karter was, verkocht zijn familie hun huis en zegden ze hun baan op om Ocons carrière te helpen. Ze woonden in een caravan en reisden van circuit naar circuit.

Dat doorzettingsvermogen wordt weerspiegeld in de F1-carrière van Ocon, aangezien de Fransman heeft gevochten om zijn plaats op de grid te behouden. Hier is alles wat je moet weten over Esteban Ocon.

Ocons vroege carrière

Ocon begon in 2006 met karten, eindigde als achtste in het Franse Minime-kampioenschap en won het jaar daarop de raceklasse. Het succes ging door na het winnen van het Franse Cadettenkampioenschap in 2008, samen met de Franse KF3-titel in 2011, zijn laatste seizoen voordat hij de stap naar het Formuleracen maakte.

De Fransman maakte in 2012 zijn eenzitterdebuut in de Eurocup Formule Renault 2.0 en eindigde het volgende seizoen als derde. Ocon won in 2014 het FIA European Formule 3 kampioenschap voor Prema en het jaar daarop de GP3-serie met ART Grand Prix.

Naast dat hij in 2016 reservecoureur was voor Renault, nam Ocon ook deel aan de eerste tien races van het DTM-seizoen voor Mercedes-Benz. Hij werd uiteindelijk vervangen door Felix Rosenqvist nadat hij bij Manor terecht kwam.

			© Alpine
	© Alpine

Start van Ocons Formule 1-carrière bij Manor

Ocons eerste ervaring met een Formule 1-bolide kwam in oktober 2014, toen hij deelnam aan een tweedaagse test voor Lotus. Zijn prestatie resulteerde in het team dat hem een ​​Grand Prix-weekenddebuut bezorgde tijdens de eerste training voor de Grand Prix van Abu Dhabi een maand later.

Voorafgaand aan het winnen van de GP3-titel werd aangekondigd dat Ocon zich had aangesloten bij het Mercedes Junior Team, terwijl hij in februari 2016 reservecoureur voor Renault werd.

Na deelgenomen te hebben aan vier vrijdagtrainingen voor het team, trad Ocon in augustus toe tot Manor Racing nadat het team Rio Haryanto had laten vallen omdat zijn sponsors hun contractuele verplichtingen niet nakwamen. De Fransman reed de rest van het seizoen naast Pascal Wehrlein, debuteerde in de Belgische Grand Prix en eindigde als zestiende. Zijn beste resultaat kwam in Brazilië, toen hij als twaalfde eindigde nadat hij in de laatste ronde uit de punten viel.

De move naar Force India

Ocon tekende in november 2016 bij Force India en werkte samen met Sergio Perez voor het 2017 F1-seizoen. Het duurde niet lang voordat de Fransman zijn eerste punten voor het team scoorde en eindigde als tiende in de GP van Australië. Hij voegde nog twee tiende plaatsen toe tijdens de volgende twee races, voordat hij verbeterde naar de zevende plaats in Rusland en de vijfde plaats in Spanje.

De streak eindigde in Monaco, maar Ocon begon een nieuwe waarin hij punten scoorde in twaalf opeenvolgende races. Zijn prestaties werden echter enigszins overschaduwd door zijn groeiende rivaliteit met teamgenoot Perez, aangezien de twee vaak betrokken waren bij incidenten op het asfalt.

Tijdens de Grand Prix van Canada negeerde Perez de orders van het Racing Point-team om Ocon voorbij te laten, zodat de Fransman Daniel Ricciardo kon uitdagen voor de derde plek. Hierdoor eindigden Perez en Ocon uiteindelijk respectievelijk als vijfde en zesde. De situatie verergerde tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan toen de twee coureurs crashten, waarbij Perez uiviel uit de race en Ocon een lekke band kreeg. De Fransman kon doorrijden en eindigde als zesde.

De twee kwamen opnieuw samen tijdens de Belgische Grand Prix toen Ocon tegen de muur werd gedrukt bij Eau rouge. Net als in Azerbeidzjan viel Perez uit, terwijl de Fransman als negende eindigde. Dit bracht teameigenaar Vijay Mallya ertoe naar buiten te komen en te verklaren dat teamorders zouden worden afgedwongen.

Ocon begon de Italiaanse Grand Prix vanaf de derde plaats op de grid, zijn hoogste startpositie, nadat beide Red Bull-coureurs gridstraffen kregen. Hij eindigde uiteindelijk als zesde, terwijl hij vijfde werd in Mexico. Ocon's streak van 27 opeenvolgende finishes eindigde in de Braziliaanse Grand Prix na een crash met Romain Grosjean in de eerste ronde van de race.

Uiteindelijk eindigde Ocon zijn eerste volledige F1-seizoen op de achtste plaats met 87 punten.

Drama voor Ocon, op en naast het asfalt

Force India ging door met dezelfde coureurs voor het 2018 F1-seizoen, waarbij Ocon zijn eerste punten scoorde nadat hij als tiende eindigde in Bahrein. Het zou zijn enige puntenscorende finish zijn in de eerste vijf races. Terwijl de Fransman erin slaagde om in de top tien te eindigen tijdens de drie races voor de zomerstop, werd de toekomst van Force India in twijfel getrokken na de Hongaarse Grand Prix toen ze grote geldproblemen hadden. Het team werd echter gered toen een groep schuldeisers, waaronder Perez, juridische stappen ondernam tegen het team en het team onder curatele zette, waardoor het team door kon gaan in de F1.

Het team werd gekocht door een consortium onder leiding van Lawrence Stroll, de vader van Williams-coureur Lance Stroll. Nu onder de naam Racing Point Force India, startte Ocon als derde in België en eindigde de race als zesde.

De rivaliteit tussen Perez en Ocon dook echter weer op in Singapore, toen de twee in de eerste ronde met elkaar botsten, waardoor de Fransman in de muur crashte en uitviel. Het team verbood de twee om met elkaar te racen na het incident

Nadat beide auto's waren gediskwalificeerd voor de Grand Prix van de Verenigde Staten wegens het overschrijden van de brandstofstroomlimieten, was Ocon betrokken bij meer controverse in Brazilië. De Fransman kwam in aanvaring met raceleider Max Verstappen toen hij zichzelf probeerde te unlappen. De Nederlander eindigde uiteindelijk als tweede, terwijl Ocon een straf van tien seconden kreeg voor zijn rol in het incident.

Dat was niet genoeg voor Verstappen, aangezien de twee na de race ruzie kregen, waardoor de Red Bull-coureur werd gedagvaard door de FIA ​​en werd bevolen om deel te nemen aan twee dagen vrijwilligerswerk wegens een duwpartij met Ocon.

De Fransman slaagde er niet in de laatste race van het seizoen uit te rijden en eindigde het seizoen op de twaalfde positie met 49 punten.

Tussenjaar als reservecoureur bij Mercedes

Toen Racing Point Stroll binnenhaalde bij Perez voor het 2019 seizoen, sloot Ocon zich aan bij Mercedes en werd hun reservecoureur.

De Fransman nam gedurende het jaar niet deel aan een Grand Prix-weekend en hoewel Mercedes hem geen voltijdse stoel aanbood voor het volgende seizoen, keerde Ocon in 2020 terug op de grid.

De overstap van Ocon naar Renault

Ocon tekende een tweejarig contract bij Renault voor het 2020 F1-seizoen, waarbij hij de stoel van Nico Hulkenberg naast Daniel Ricciardo innam.

De Fransman eindigde als achtste bij zijn debuut in Oostenrijk, maar moest zich terugtrekken uit de Grand Prix van Stiermarken vanwege problemen met de motorkoeling, ondanks zijn P5-kwalificatie.

Tijdens de Belgische Grand Prix behaalde Ocon zijn beste resultaat sinds 2017 nadat hij als vijfde eindigde achter teamgenoot Ricciardo. Hij kwalificeerde zich als zevende voor de Turkse Grand Prix en werd derde bij de eerste bocht, maar het noodlot sloeg toe toen hij spinde na een botsing met Ricciardo. Dat stuurde Ocon naar de achterkant van het veld. Uiteindelijk moest hij genoegen nemen met een elfde finishplaats.

Ocon eindigde het seizoen als twaalfde in het coureurskampioenschap met 62 punten. De Fransman bleef voor het seizoen 2021 bij het team, waarbij Renault werd omgedoopt tot Alpine, terwijl Ricciardo naar McLaren vertrok. De Australiër werd vervangen door tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso.

In 2021 gaat het beter en beter met Alpine. Dankzij een chaotische Grand Prix van Hongarije, ijzersterk verdedigingswerk van Alonso en natuurlijk zijn eigen rijkunsten wint Ocon de race op de Hungaroring. Het is de eerste en enige overwinning onder de naam Alpine tot nu toe. Wel claimde Alonso later in het seizoen nog een podium in Qatar.

Ook in 2022 komt het duo Ocon-Alonso uit voor Alpine. Na een sterk jaar waarin Ocon elfde en Alpine vijfde werd in de ranglijsten ziet het bestuur van de Franse renstal potentie. Anno 2022 moet het team vaker strijden om overwinningen en podiums.

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse Flinke tijdwinst voor Verstappen dankzij Red Bull-upgrade