Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 draait duimschroeven aan met kraakheldere instructies voor track limits

'Track limits', het is misschien wel het meest verfoeide begrip in de hedendaagse Formule 1. Voor aanvang van de Grand Prix van Portugal heeft de Formule 1 kraakheldere richtlijnen voorgeschreven, om verwarring zoals in Bahrein te voorkomen.

Het circuit van Portimao in de Algarve is rijkelijk voorzien uitloopstroken en als gevolg daarvan zijn er op meerdere plaatsen track limits van kracht. Die staan gedetailleerd beschreven in de briefing van de wedstrijdleiding. Zo gelden er track limits in de bochten één, vier en vijftien. In de bochten één en vier mogen de coureurs niet met vier wielen over de rood-witte kerbstones, terwijl bij het uitkomen van bocht vijftien, de laatste bocht van het circuit, 'niet van het circuit gegaan mag worden'. Gebeurt dat wel, dan is niet alleen die ronde ongeldig, maar ook de ronde die daarop volgt. Gaat een coureur over de limiet, dan zal het team daarvan op de hoogte worden gesteld via de gebruikelijke kanalen. Tijdens de race zal bij wijze van waarschuwing de zwart-witte vlag worden getoond als een coureur drie keer over de schreef is gegaan, bij een vierde keer nemen de stewards de zaak in onderzoek. Men benadrukt daarbij dat het niet gaat om drie overtredingen in één bocht, maar om drie bij elkaar opgetelde overtredingen. In alle gevallen moeten de coureurs op een veilige en verantwoorde manier terugkeren op het circuit, waarbij geen sprake mag zijn van een blijvend voordeel. Ze zijn in ieder geval gewaarschuwd!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami