Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Formule 1 heeft geen V8-motoren nodig'

Vraag tien fans wat voor motor er in de Formule 1 moet komen en 9 roepen om een V8/V10 of zelfs V12. Volgens Ross Brawn is het niet nodig om een V8 of hoger in de auto's te leggen, maar moet er wel gezorgd worden voor een fatsoenlijk motorgeluid.

De huidige 'stofzuigermotoren' doen volgens de fans veel afbreuk aan de Formule 1. Ze maken nauwelijks geluid, zorgen voor een gebrek aan beleving en zijn uiterst saai. Een aantal kunstgrepen in de afgelopen jaren heeft het geluid iets verbeterd, maar het is nog altijd niets ten opzichte van de motoren van vroeger. Fans willen massaal terug naar minimaal de V8, maar nog liever naar de brullende V10-motoren. Volgens Liberty Media topman Ross Brawn is dat niet nodig. Brawn is door Liberty aangesteld als strateeg voor het samenstellen van de 'nieuwe' Formule 1 die er vanaf 2021 moet komen. Zo denkt hij na over het vergroten van de actie op de baan, zaken als een budgetlimiet en de motorformule. " Veel fans willen terug naar de ouderwetse motoren. De reden daarvoor is dat deze motoren een mooier geluid hadden en meer toeren maakten. We moeten nu kijken of we de hybride motoren ook kunnen voorzien van een voller geluid en een hoger toerental. De betrokken fabrikanten in de F1 weten dat geluid een belangrijk punt is. Ze weten dat ze de fans moeten binden aan de sport, want de fans mogen hun interesse in de F1 niet verliezen."

Fans die dromen van een V10 of V12 worden waarschijnlijk teleurgesteld. Er wordt momenteel gesproken over een V6-motor met dubbele turbo en standaard KERS. Dit goedje moet in totaal 1200 PK opleveren. De complexe hybride systemen worden achterwege gelaten. Over het toerental van de motoren is nog niets bekend. " De nieuwe motoren mogen niet zo beslissend zijn als de afgelopen jaren. Mercedes presteerde super en nu pas kan Ferrari in de buurt komen van dat niveau. We hebben een technisch pakket nodig waar meer dan drie of vier teams aan kunnen voldoen." Brawn heeft de taak gekregen om de ongelijkheid tussen de verschillen terug te dringen. De afgelopen jaren groeit het gat tussen de topteams en de rest van het veld jaarlijks. In de 'nieuwe' Formule 1 moet meer ruimte komen voor nieuwe motorleverancier en teams. Merken als Porsche en Audi hebben al interesse getoond in de F1.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel