De huidige 'stofzuigermotoren' doen volgens de fans veel afbreuk aan de Formule 1. Ze maken nauwelijks geluid, zorgen voor een gebrek aan beleving en zijn uiterst saai. Een aantal kunstgrepen in de afgelopen jaren heeft het geluid iets verbeterd, maar het is nog altijd niets ten opzichte van de motoren van vroeger. Fans willen massaal terug naar minimaal de V8, maar nog liever naar de brullende V10-motoren. Volgens Liberty Media topman Ross Brawn is dat niet nodig. Brawn is door Liberty aangesteld als strateeg voor het samenstellen van de 'nieuwe' Formule 1 die er vanaf 2021 moet komen. Zo denkt hij na over het vergroten van de actie op de baan, zaken als een budgetlimiet en de motorformule. " Veel fans willen terug naar de ouderwetse motoren. De reden daarvoor is dat deze motoren een mooier geluid hadden en meer toeren maakten. We moeten nu kijken of we de hybride motoren ook kunnen voorzien van een voller geluid en een hoger toerental. De betrokken fabrikanten in de F1 weten dat geluid een belangrijk punt is. Ze weten dat ze de fans moeten binden aan de sport, want de fans mogen hun interesse in de F1 niet verliezen."
Fans die dromen van een V10 of V12 worden waarschijnlijk teleurgesteld. Er wordt momenteel gesproken over een V6-motor met dubbele turbo en standaard KERS. Dit goedje moet in totaal 1200 PK opleveren. De complexe hybride systemen worden achterwege gelaten. Over het toerental van de motoren is nog niets bekend. " De nieuwe motoren mogen niet zo beslissend zijn als de afgelopen jaren. Mercedes presteerde super en nu pas kan Ferrari in de buurt komen van dat niveau. We hebben een technisch pakket nodig waar meer dan drie of vier teams aan kunnen voldoen." Brawn heeft de taak gekregen om de ongelijkheid tussen de verschillen terug te dringen. De afgelopen jaren groeit het gat tussen de topteams en de rest van het veld jaarlijks. In de 'nieuwe' Formule 1 moet meer ruimte komen voor nieuwe motorleverancier en teams. Merken als Porsche en Audi hebben al interesse getoond in de F1.
Meest gelezen