Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Formule 1 kan dankzij Halo racen met snelheden van 450 kilometer per uur'

De Halo cockpitbescherming die in 2018 is ingevoerd in de Formule 1 is niet populair bij coureurs en fans. Toch biedt de introductie mogelijk een voordeel: De auto's kunnen in de toekomst veel sneller dan nu, zonder dat de gevaren te groot worden.

GPDA-voorzitter Alexander Wurz is al tijden groot fan van de Halo. De Oostenrijker opteerde eerder al voor een veel snellere Formule 1. Daarbij moeten snelheden tot 450 kilometer per uur gehaald worden. Om deze snelheden te kunnen bereiken moet de veiligheid in de auto's en op de circuits omhoog. De Halo vormt daarbij een belangrijke stap. Wurz laat aan Der Standard weten dat het uiterlijk hem niet stoort. "In deze tijden kunnen we de veiligheid van de coureurs niet negeren, zeker niet omdat mensen de oplossing niet mooi vinden." "Als we de auto sneller maken dan zijn we in staat om met snelheden van 400 tot 450 kilometer per uur door Monaco te racen. Als het regent hoeven we ook de rode vlag niet te tonen. Zo zie ik de ontwikkeling van de autosport voor me."

Daar waar in de jaren 60 en 70 de dood altijd op de loer lag is dat nu niet meer het geval. Volgens Wurz is het ook niet acceptabel dat er dodelijke slachtoffers vallen in de Formule 1. "De tijden zijn veranderd. Geen enkele industrie kan het zich veroorloven dat er mensen gewond raken of zelfs verongelukken. Je moet er alles aan doen om dat te voorkomen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris