Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 moet om deze drie dingen draaien

Red Bull-teambaas Christian Horner is wel klaar met de discussie die er binnen de F1 gevoerd wordt. Autofabrikanten komen steeds met het verhaal dat de motoren aan moeten sluiten bij de wensen van de consument en ontwikkelingen bij straatauto's.

Red Bull zet zich al jaren in voor een Formule 1 waarin er eenvoudigere motoren komen. De huidige hybride motoren zijn veel te complex, te duur en met het stofzuigergeluid ontbreekt het aan iedere vorm van beleving. Autofabrikanten als Renault en Mercedes benadrukken dat Formule 1 een verlengstuk van hun merk moet zijn. Duurzaamheid is het toverwoord anno 2018 en hybride auto's zijn in opmars. De F1 is voor deze fabrikanten een marketingelement. Volgens Horner hebben de huidige motoren geen enkel raakvlak met de techniek die gebruikt wordt in straatauto's. " Er is geen enkel verband tussen onze motoren en die van een straatauto. Datzelfde geldt voor de aerodynamica die wij gebruiken", laat hij Sky Sports weten. " Formule 1 is entertainment en een sport waar mensen naar kijken omdat ze de beste coureurs willen zien racen in de snelste auto's. Het moet veel meer om de coureurs draaien in plaats van om het team."

Horner is van mening dat de fabrikanten veel te dominant zijn in de F1, maar dat zij de dienst niet uit moeten maken. Fabrikanten komen en gaan op het moment dat ze vinden dat hun taak erop zit. " Ik heb al vaker gezegd dat de F1 op een belangrijk kruispunt staat. Het moet een richting kiezen. De fabrikanten kiezen steeds vaker voor de Formule E vanwege de techniek die gebruikt wordt en dat is logisch." " Formule 1 draait om emotie, om coureurs die wiel tegen wiel racen. Mens en machine die op de limiet opereren. Het moet er goed uitzien, het moet een uitdaging zijn voor de coureurs en het moet fantastisch klinken. Dat zijn de drie basiselementen waar we naar terug moeten."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'