De MGU-H is het systeem dat de energie die vrijkomt door de turbo kan opslaan en hergebruiken om de compressor te laten draaien. Het is een typisch Formule 1-dingetje, dat maar langzaam de weg weet te vinden naar de personenauto-industrie. Het systeem wordt al jaren verfoeid, omdat het de motoren nodeloos complex en duur maakt. Het zou er zelfs de reden van zijn dat nieuwe motorleveranciers de stap naar de Formule 1 niet willen maken. Enige voordeel: het systeem maakt de Formule 1-motor efficiënt, een populair begrip anno 2020. In 2025 zal er echter een nieuw motorreglement komen. De verwachting is dat men de duurzame route zal vervolgen, maar dus zonder het gebruik van de MGU-H. Dat meldt de Spaanse F1-verslaggever Albert Fabrega, die het systeem als een 'virus' voor de Formule 1 bestempelt. Overigens zal ook de ontwikkeling van de huidige generatie V6-turbomotoren verder worden beperkt. Het idee is om jaarlijks maar één upgrade van diverse motorsystemen toe te staan, om uiteindelijk in 2023 de ontwikkeling van de krachtbronnen zelfs volledig te bevriezen voor de duur van twee jaar.
Meest gelezen