Mercedes-teambaas Toto Wolff laat weten dat de motorleveranciers water bij de wijn hebben gedaan. "We hebben enkele van onze standpunten opgegeven. Zo is besloten om de MGU-H af te schaffen." Mede door het afschaffen van het complexe hybride onderdeel wordt de Formule 1 toegankelijker voor nieuwe motorleveranciers. Zo zijn onder andere Porsche, Aston Martin en Cosworth geïnteresseerd om motoren te leveren. Bij Mercedes zien ze het als een stop terug in de tijd. "Wij vinden het een stap terug in de tijd om deze technologie af te schaffen. Maar het is een goed compromis om meer spektakel te krijgen. De toeren van de motor gaan omhoog, de limiet aan het brandstofverbruik vervalt en we krijgen luidere motoren."
Toto Wolff zelf is geen voorstander van het afschaffen van de maximale hoeveelheid brandstof die Formule 1-teams mogen verbruiken tijdens een race. "Ik moest bijna met mijn therapeut in gesprek, want het kan toch niet zijn dat we de brandstoflimiet afschaffen. Dat staat haaks op wat er in de wereld aan de hand is. Daar kunnen we onze ogen niet voor sluiten." "Anderzijds moeten we ook begrip tonen voor wat de fans interessant vinden. Ik vind dat de F1 altijd technologie moet behouden van hoog niveau. Het moet echter wel van een niveau zijn dat het begrijpbaar is en ook iets toevoegt."
Meest gelezen