Formule 1 regels uitgelegd: Gridstraffen

31 aug. 19:03 Ruud Dimmers 0 reacties
Voor veel F1-fans is het een doorn in het oog: De gridstraffen. Ieder weekend zijn er weer diverse coureurs die strafplaatsen aan hun broek krijgen. Maar hoe werken deze straffen nu precies en wat zijn de regels?

Hoe werken gridstraffen in de Formule 1?

Wat is een gridstraf?

Een gridstraf is een straf die de wedstrijdleiding op kan leggen aan een coureur. Deze straf wordt ingelost na de kwalificatie in de vorm van strafplaatsen op de startopstelling. Stel een coureur kwalificeert zich als eerste, maar krijgt vijf plaatsen gridstraf dan gaat hij van P1 +5 plaatsen naar P6. Vanaf die positie vangt de coureur de Formule 1 race aan.

Wanneer krijgt een coureur een gridstraf?

Gridstraffen worden door de wedstrijdleiding in de Formule 1 uitgedeeld in twee situaties. Allereerst is dat bij overtredingen van de coureur zelf. Een voorbeeld daarvan is als een coureur grove fouten maakt, zoals het negeren van gele vlaggen of duidelijk schuldig is aan een crash. 

In 2017 zagen we daar enkele voorbeelden bij waarin de wedstrijdleiding coureurs gridstraffen oplegde van drie of vijf posities.

De tweede variant zijn de gridstraffen die coureurs krijgen voor technisch falen van hun bolide. Dat is ook direct de meest impopulaire maatregel voor de F1-fans, omdat de coureurs bestraft worden voor falende techniek. In het Formule 1 seizoen 2017 mogen de coureurs vier power units gebruiken tijdens een seizoen. Een powerunit bestaat uit zes verschillende onderdelen, waaronder de motor, de elektronica en het hybride systeem. 

Heeft een coureur meer dan vier stuks van een van deze zes systemen nodig tijdens een jaar dan volgt een gridstraf. Versnellingsbakken moeten minimaal vijf races meegaan, worden deze eerder vervangen dan volgt ook een gridstraf.

Hoeveel plaatsen gridstraf krijgt een Formule 1 coureur?

Als het gaat om de eerste optie van straffen die de wedstrijdleiding oplegt omdat de coureur in de fout gaat dan is hierin alles mogelijk. De wedstrijdleiding zal dit laten afhangen van de ernst van de situatie. Vaak wordt een coureur al tijdens de race bestraft, maar als dat niet kan bijv. doordat de coureur uitvalt dan is het vrij om de strafhoogte te bepalen. 

Bij het wisselen van de versnellingsbak is de straf altijd vijf plaatsen. Bij de powerunit geldt onderstaande regel:

  • De eerste keer dat er een vijfde element van de power unit wordt gebruikt krijgt de coureur 10 plaatsen straf
  • Voor alle overige elementen van de powerunit die voor de vijfde keer vervangen worden volgt 5 plaatsen gridstraf

Stel dat Max Verstappen naar zijn vijfde motor wisselt en ook naar zijn vijfde MGU-H dan krijgt hij 15 plaatsen straf. 

Wisselt een coureur naar een zesde exemplaar dan geldt bovenstaande rekensom wederom. Er zit geen maximum aan het aantal motoren dat een coureur per seizoen mag gebruiken, maar daarbij mag het alleen het laatste exemplaar nog inzetten. Dit om te voorkomen dat coureurs die een vijfde motor nodig hebben ook naar een zesde, zevende en achtste motor wisselen tijdens een GP-weekend.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

Om te reageren op dit artikel moet je ingelogd zijn.
Een account is gratis. Bekijk alle voordelen van een account hier.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen