De kleine teams verwelkomden de nieuwe maatregel met gejuich: in 2021 mogen de teams maximaal $ 145 miljoen per jaar verspijkeren aan hun auto's. Een hard gelag voor de topteams die astronomische budgetten van $ 400 miljoen of meer per jaar hadden. Hoe werken de nieuwe regels nu exact? Wat hebben de teams nog te besteden en hoe wordt vals spel voorkomen? RacingNews365 legt het uit.
Het doel van de regels
De inkomensongelijkheid in de Formule 1 is te groot. Teams als Williams en Haas hebben moeite om een budget van $ 125 miljoen bij elkaar te krijgen, daar waar de top drie teams budgetten hebben die drie keer zo hoog zijn. Meer geld betekent meer mogelijkheden om te investeren in faciliteiten, de beste techneuten en coureurs aan te trekken, en om veel sneller en meer aan de auto te ontwikkelen. De F1 streeft naar een speelveld dat gelijkwaardiger wordt en wil dit mede doen door in te grijpen in het financiële stuk, ook uit bescherming voor de toekomst van de sport. Geen enkel F1-team draait prachtige cijfers en met de torenhoge kosten is het voor kleine teams onmogelijk om stappen te zetten, plus dat het voor nieuwe teams niet interessant om in te stappen in de Formule 1.
Dit is het maximum budget in 2021-2023
Vanaf 2021 mogen de teams $ 145 miljoen per jaar uitgeven, dat bedrag wordt verlaagd met $ 5 miljoen per jaar tot $ 135 in 2023. Dat bedrag is gebaseerd op 21 races per jaar. Komt er een race bij dan mogen de teams $ 1,2 miljoen extra spenderen. Valt er een race af dan wordt het budget gereduceerd met $ 1,2 miljoen.
Wat valt er wel en niet onder de budget cap?
Simpel gezegd: alle kosten die gepaard gaan met het ontwerpen en ontwikkelen van de auto en het deelnemen aan een f1-seizoen vallen onder het maximum budget. Uitzonderingen daarop zijn: Marketingkosten Alle kosten aangaande coureurs: salaris, reis- en verblijfkosten Kosten voor de top 3 stafleden (denk aan teambaas of management) Vastgoed Financiële kosten Alle kosten m.b.t. niet F1-gerelateerde activiteiten Kosten voor HR, finance of legal afdelingen Bonussen voor personeel tot maximum van 20% Deelnamekosten voor de F1 - startgeld dat aan FIA betaald moet worden
Hoe wordt dit alles gecontroleerd?
De angst bestaat dat teams gaan valsspelen. Dat er op slinkse manier toch meer geld wordt uitgegeven, dan wel kosten omzeild worden. Om dit te voorkomen zijn er strenge richtlijnen opgesteld. Alle teams moeten een geheel sluitende boekhouding kunnen overleggen. In het financiële reglement van de Formule 1 is exact uiteengezet aan welke eisen deze moet voldoen. 2020 wordt een testjaar, waarin de teams een jaar proef gaan draaien. Er volgen dan geen straffen bij onregelmatigheden. Vanaf 2021 moeten de teams een aantal maal per jaar een tussentijdse rapportage afgeven m.b.t. hun kosten en uitgaven. De Cost Cap Administration (CCA) moet erop toezien dat de teams niet meer uitgeven dan de $ 145 miljoen in 2021. De CCA werkt samen met onafhankelijke financiële experts. Ze hebben het recht om alle financiële gegevens van de teams op te vragen, steekproeven te doen of experts de financiële huishouding van de teams te laten onderzoeken. In het geval van onregelmatigheden dan volgen sancties in de vorm van boetes of in uitzonderlijke gevallen zelfs uitsluiting uit het WK.
Meest gelezen