Bandenleverancier Pirelli wil volgend jaar voor het derde jaar op rij met dezelfde banden blijven rijden in de Formule 1. Immers, in 2022 zien we voor het eerst de 18-inch banden en voor Pirelli zou het een veel te grote investering zijn om speciaal voor één jaar nieuwe banden te ontwikkelen. De banden zoals we die nu kennen zitten echter aan hun limiet voor wat betreft de hoeveelheid neerwaartse druk die ze aankunnen. De nieuwe aerodynamische regels zijn dan ook opgesteld, er vanuit gaande dat de teams volgend jaar opnieuw meer downforce weten te vinden. Eerder werd al bepaald dat de vloer van de auto's volgend jaar vanaf de sidepods richting de achterwielen naar binnen moet lopen, terwijl de lange sleuven in de vloer die de laatste jaren gemeengoed zijn geworden in de Formule 1 verboden worden. Die regels moeten zorgen voor een totaal downforceverlies van 5%, de overige 5% wordt ondervangen door nieuwe regels. Zo wordt onder andere de maximum grootte van de winglets die aan de brake ducts gekoppeld zijn verkleind en voor wat betreft de achterzijde van de auto's zijn regels opgesteld over waar de diffuser aan moet voldoen. Ook naar de vloer blijft men nauwgezet kijken, want ook de kleinere sleuven aan de zijkant van de vloer worden per 2021 verboden. De plannen werden al vroeg in het jaar in april en mei besproken, maar men besloot toen enkel voor de vloerwijzigingen te gaan: "Gedurende het seizoen hebben we echter gezien hoeveel downforce de auto's wel niet produceren, dus toen hebben we besloten dat we misschien toch iets verder moesten gaan", aldus Nikolas Tombazis, technisch kopstuk van de FIA.
Meest gelezen