Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov

F1-stand

  • 1 HAM 256
  • 2 BOT 179
  • 3 VER 162
VT1 za 31 okt 10:00 11:30
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Formule 1 staat opnieuw voor enorme puzzel voor 2021

Waar kun je nog naartoe in tijden van een pandemie? Die vraag staat niet alleen bij vakantiegangers centraal, maar ook bij de Formule 1. De kalender van volgend seizoen is nog een groot vraagteken doordat er met nog meer rekening moet worden gehouden dan anders. Hoe gaat de Formule 1 de fans volgend jaar een volwaardig seizoen voorschotelen?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Een ding is zeker: de kalender van 2021 moet een stuk diverser zijn dan de planning van 2020, zo liet Formule 1-CEO Chase Carey weten in de podcast Beyond the Grid. "De kalender van 2021 zal meer lijken op dat wat we gewend zijn. We zijn een wereldwijde sport en feit is dat we dit seizoen niet wereldwijd konden racen. We hebben vooral in Europa geracet. We moeten onze races in Amerika en Azië weer hebben."

De Formule 1 gaat proberen om zoveel mogelijk continenten te bezoeken. Proberen, want met de huidige situatie in de wereld is het seizoen 2021 omgeven door onzekerheden. Waar kan men naartoe? Moet men onzekerheidsmarges inbouwen? Kunnen er fans naar binnen?

Om met dat eerste te beginnen: over mogelijke racelocaties heeft de Formule 1 niets te klagen. Dat had de sport sowieso al niet (daarom wilde men ook meer races dan ooit rijden), maar nu het circus naar een aantal andere circuits moest uitwijken, zal de hoop op een plek op de kalender bij deze locaties groeien. De Nurburgring zou bijvoorbeeld graag in een meer permanente rol terugkeren op de kalender, zo liet men al weten en het is niet ondenkbaar dat ook andere nieuwe circuits naar Liberty Media stappen, met het verzoek om een plekje op de kalender te krijgen. Ook Turkije lobbyt voor een langduriger verblijf.

Toch kan dat voor de Formule 1 geen overbodige luxe zijn. Vanwege de onzekerheid omtrent de coronapandemie, kan het voor de sport interessant zijn om uitwijkmogelijkheden te hebben. Mocht er onverhoopt een Grand Prix niet door kunnen gaan, dan heeft Liberty Media al een vervanger klaar staan.

Zo'n 'uitwijkrace' zal misschien geen overbodige luxe zijn, want vorig jaar werd de Grand Prix van Australië op het allerlaatste moment afgeblazen. De situatie kan dus snel veranderen. "Donderdag zat ik nog in Vietnam en in de nacht op vrijdag, toen ik naar Australië vloog, veranderde alles in de wereld. Er was een positieve test in Melbourne en alle andere evenementen werden in dat tijdsbestek geannuleerd. Op het moment dat ik om zes uur ’s ochtends (een paar uur voor de start van de eerste vrije training, red.) landde, kwam ik in een heel andere wereld terecht."

Op zo’n moment kan men niet nog even naar een andere locatie uitwijken om daar te racen, maar op dit soort situaties moet de Formule 1 ook het hele volgende seizoen alert zijn. In ieder geval totdat er een vaccin is.

Op die ochtend in Melbourne stonden de fans al klaar voor het circuit om de tribunes op te gaan. Zoveel als dat er toen waren, zullen het er komend seizoen voorlopig niet worden. Liberty Media moet per circuit kijken of, en zo ja hoeveel, toeschouwers kunnen worden toegelaten. Dat is afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals hoeveel afstand de bezoekers overal kunnen bewaren, maar ook welke maatregelen er gelden in het land waar de Formule 1 aanwezig is.

Idealiter ziet de Formule 1 zoveel mogelijk fans op het circuit, zo lang dit aantal veilig is uiteraard. Daarom kan het feit of fans worden toegelaten tot een circuit er misschien voor zorgen dat deze circuits voorrang krijgen op een plekje op de kalender. "We plannen de evenementen in waar fans bij aanwezig kunnen zijn", zei Carey dan ook in de Beyond the Grid-podcast.

Kortom: het wordt nog een hele klus om de kalender voor 2021 rond te krijgen. Bovendien is Liberty ook later begonnen met het samenstellen van de kalender, omdat het nog lange tijd druk bezig was om de plannen voor 2020 sluitend te krijgen. Zeker is dat het coronavirus in ieder geval nog zijn stempel zal drukken op volgend seizoen.

Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

3 reacties