Alpine lijkt dit jaar zeker geen slechte auto te hebben en moet op papier mee kunnen strijden om de plekken achter Ferrari en Red Bull, maar tot op heden komt dat er niet altijd uit. In Miami was het wederom een wisselvallig weekend voor Alpine. Na een crash van Esteban Ocon kon hij niet meedoen aan de kwalificatie en startte hij de race vanaf plek twintig op de grid. Fernando Alonso liep een kans mis om Q3 te bereiken nadat hij met verkeer te maken kreeg in zijn slotronde in Q2.
Alpine gepikeerd
Tijdens de race maakten de coureurs terrein goed en kwamen ze beiden in de top tien over de finish. Uiteindelijk bleef alleen de achtste plek van Ocon staan, nadat Alonso een straf kreeg en twaalfde werd. Laurent Rossi, de CEO van Alpine, is niet te spreken over enkele gebeurtenissen in Miami en zet vraagtekens bij het handelen van de FIA. "Er hing een prachtige sfeer in Miami en het was een prachtig evenement. Het was prachtig dat we vervolgens een succesvolle race kenden en met beide coureurs in de punten eindigden, terwijl we op zaterdag nog een teleurstellende kwalificatie meemaakte." "Er waren wat scenario's die een grote invloed hadden op ons weekend: Esteban Ocon moest de kwalificatie namelijk laten schieten, maar als er betere veiligheidsmaatregelen waren genomen, dan was zijn auto waarschijnlijk wel klaar geweest. Fernando kreeg daarentegen te maken met verkeer tijdens zijn laatste poging in Q2", zucht de Fransman.
FIA gaf Alpine geen kans
De dubbele puntenfinish stond een uur of drie, totdat de stewards daar diep in de Nederlandse nacht een einde aan maakte door Alonso te straffen. Alpine bleef verbouwereerd achter en kreeg niet de kans om zich te verdedigen, vertelt een geïrriteerde Rossi. "Alonso kreeg na de race een teleurstellende straf, omdat hij buiten de baan kwam en daar een voordeel mee behaalde. Het betekent dat de hoeveelheid punten die we hadden gescoord terug werd gebracht van zes tot vier punten. Het heeft ons een welverdiende dubbele puntenfinish gekost!" "Dit is lastig te accepteren, want Fernando gaf tijdens zijn ronde de tijd terug die hij door zijn actie in eerste instantie had gewonnen. Bovendien werden we niet in staat gesteld om na de race bewijs te leveren waarmee we de situatie konden verduidelijken voordat de straf werd uitgedeeld." "Als we die kans hadden gekregen, dan had Fernando zijn negende plek kunnen behouden, zo vermoeden we", vervolgt de CEO. "Volgend weekend gaan we het in Spanje weer proberen en daar hopen we een beter en eerlijker raceweekend te hebben, zodat we de ware potentie van ons pakket kunnen tonen."
Meest gelezen