Alonso blonk uit met een vijfde plaats tijdens de seizoensouverture in Australië, maar zakte gaandeweg het seizoen vorderde weg. Renault en Haas zijn structureel sneller dan de Britse stal, Force India en Toro Rosso weten de oranje brigade het leven bij tijd en wijle zuur te maken. Dan is er ook nog Charles Leclerc in de bordeauxrood-met-witte Sauber, die zijn puntjes meepakt. “We werken heel hard om de tekortkomingen van de wagen te achterhalen. In Barcelona hebben we een nieuw pakket gelanceerd, waarbij onder meer een neus was inbegrepen. Aldaar presteerden we iets beter. Na de GP van Monaco vielen we juist weer een beetje terug, omdat de auto niet goed genoeg is", analyseert Alonso op de officiële website van de Formule 1. "In drie achtereenvolgende eerste vrije trainingen hebben we keihard aan aerodynamische oplossingen gewerkt. Dat was misschien niet ideaal voor dat weekend, maar het leverde wel bakken met informatie op. Op dit moment weten we exact wat we moeten doen. Er komen nog wat upgrades aan, maar zeventig procent van onze aandacht gaat uit naar de wagen voor 2019." Of Alonso zelf achter het stuur van die wagen plaatsneemt, is nog onduidelijk. De Spanjaard heeft zijn contract nog niet verlengd en lijkt een overstap naar de Verenigde Staten te overwegen.
Meest gelezen