Nadat de Racing Point van 2020 wel heel sterk op de Mercedes van 2019 leek, werd onafgebroken gesproken over de legaliteit van de auto en over de vraag of het wel of niet mogelijk moet zijn om elkaars auto's op wat voor manier dan ook te kopiëren. Vanaf 2021 is dat niet meer mogelijk, daarmee zijn alle Formule 1-teams akkoord gegaan. RacingNews365 heeft vernomen dat men deze regels wil handhaven door de definitie van 'Listed Team Components' in het reglement aan te passen. Deze Listed Team Components zijn onderdelen die exclusief door één team zijn ontworpen en die ook enkel door dat team gebruikt mogen worden. Teams mogen bovendien ook niet zomaar alle informatiebronnen raadplegen bij het ontwerpen van een auto. Ja, teams mogen nog wel gebruik maken van publieke data, zoals bijvoorbeeld foto's van auto's, maar bijvoorbeeld niet van software die die foto's omzetten naar 3D-modellen, iets wat bij de bouw van de Racing Point RP20 een rol zou hebben gespeeld. Naar verwachting zal de FIA meerdere technical directives uitvaardigen om de nieuwe regels te verduidelijken. Overigens zijn alle onderdelen die in 2019 of tijdens de eerste race van 2020 gebruikt werden door de teams, waaronder dus ook de Racing Points-auto en diens losse onderdelen, vanaf heden gelabeld als 'eigen ontwerp' en mogen daarom als zodanig gebruikt blijven worden. Racing Point heeft positief gereageerd op de nieuwe regels: "We ontvangen die nieuwe regels met open armen en we zijn blij dat de FIA duidelijkheid heeft gegeven die zo vurig gewenst was." "Nu de dubbelzinnigheid van de regels wordt weggenomen, hebben we als team besloten om ons protest tegen onze eerdere straffen in te trekken. De discussie leidde ons en andere teams af, maar nu kunnen we ons allemaal weer primair focussen op dat waar we hier voor zijn: hard racen en het publiek vermaken." De verwachting is dat ook Ferrari het beroep dat tegen de straf van Racing Point loopt, door de Scuderia zal worden ingetrokken, maar daar heeft het team zich zelf nog niet over uitgelaten. Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen