Vorig jaar gingen de technische reglementen volledig op de schop, maar door onverwachte bijeffecten, met name het fenomeen porpoising, zijn er op weg naar 2023 toch weer wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Alhoewel, klein? De teams incasseren allemaal een aanzienlijke tik door de aanpassingen.
Halve seconde verlies
De vloerranden van de Formule 1-bolides moeten, om porpoising tegen te gaan, namelijk 15 millimeter worden verhoogd. Ook de 'keel' van de diffuser moet om dezelfde reden worden verhoogd. Volgens Nikolas Tombazis, namens de FIA verantwoordelijk voor alles wat met de single seaters te maken heeft, kost dat aanzienlijk wat tijd. "We hebben de juiste keuze gemaakt", zo doelt hij in gesprek met Autosport op de regelwijzigingen. "We hebben zowel op de korte als de middellange termijn een pragmatische oplossing gevonden. Deze zal porpoising niet volledig doen verdwijnen, maar het zal wel minder worden." "De teams zullen 15 à 20 punten downforce verliezen door de wijzigingen. Dat komt overeen met ongeveer een halve seconde aan rondetijd, iets in die richting", aldus Tombazis, die denkt de teams er netto door de ontwikkeling toch op vooruit zullen gaan. "De ontwikkeling van de bolides zal dat echter waarschijnlijk goed maken." Bij F1 vindt men echter dat de FIA met de invoering van de nieuwe regels overdrijft, zo liet een kopstuk weten .
Meest gelezen