Het afgelopen jaar trad de FIA op tegen de motor van Ferrari. Door onder andere extra sensoren en meerdere technical directives in het leven te roepen verdween de snelheid van Sebastian Vettel en Charles Leclerc als sneeuw voor de zon. Dit jaar voegde de FIA nóg meer nieuwe sensoren toe aan de krachtbronnen van de Formule 1-teams, om zo nieuwe controverse de kiem in te smoren, nadat er veel ophef was ontstaan over de schikking die autosportfederatie met het Italiaanse team had getroffen. Terugkijkend op dat besluit is Nikolas Tombazis, technische man van de FIA, tevreden, zo laat hij ten overstaan van onder meer RacingNews365 weten. Toch lijken de teams dit nog niet helemaal te zijn, want hij merkt dat er veel argwaan is bij de verschillende partijen in de paddock. "De extra sensoren en andere maatregelen die we hebben geïntroduceerd, werken naar mijn mening goed. De teams hebben nu meer vertrouwen in de metingen die wij als FIA", zo vat de Griek de positieve effecten van de nieuwe sensoren samen. "We krijgen echter ook veel signalen binnen van teams die bezorgd zijn dat andere teams van alles aan het doen zijn met hun motoren. Vrijwel elke week krijgen we zulke berichten binnen van Formule 1-teams. Een deel daarvan zal voortkomen uit paranoia, maar andere signalen lijken wel elementen van waarheid te bevatten." "De signalen die inderdaad waarheid lijken te bevatten, die krijgen bij de FIA de prioriteit, en gaan we dan als eerste dieper op in. Mocht er dan inderdaad iets uitrollen dat niet door de beugel kan, dan vinden wij daar een oplossing voor. Momenteel zien wij geen grote dreigingen, maar er zijn wel wat kleinere problemen waar we eens goed naar moeten kijken", aldus Tombazis na afloop van het Hongaarse Grand Prix-weekend. Met medewerking van Dieter Rencken . Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen